عصر خودرو

وزیر نفت کویت اعلام کرد

احتمال پایان زودتر از موعد توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک

عصر بازار- وزیر نفت کویت اعلام کرد اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت شامل روسیه در صورت متعادل شدن بازار تا ژوئن، ممکن است به توافق کاهش تولید پایان دهند.

احتمال پایان زودتر از موعد توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عصام المرزوق گفت: روسیه مایل است توافق کاهش تولید تا حد امکان زودتر به پایان برسد. وی بعدا به خبرنگاران گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) استراتژی خروج از توافق کاهش تولید نفت جهانی را در نشست بعدی خود در ژوئن بررسی خواهد کرد.

    وزیر نفت کویت به خبرنگاران گفت: همچنان هرچند ماه کمیته مونیتورینگ وزیران نشست‌هایی را برگزار خواهد کرد و بررسی یک استراتژی خروج پیش از ژوئن انجام خواهد گرفت.

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولید کنندگان غیراوپک شامل روسیه در تلاش برای حذف مازاد عرضه جهانی موافقت کرده‌اند کاهش تولید را تا پایان سال 2018 تمدید کنند. با این همه مقرر شده در صورت کمبود عرضه در بازار، زودتر از موعد از توافق خارج شوند.

    دیدار بعدی اوپک در ژوئن خواهد بود در حالی که دیدار بعدی کمیته مونیتورینگ وزیران در ژانویه در عمان برگزار می‌شود.

    روسیه که امسال برای نخستین بار با اوپک همراهی کرده و تولیدش را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، خواستار پیام واضحی درباره چگونگی خروج از توافق کاهش تولید است تا بازار به سرعت دچار کمبود عرضه نشده، قیمت‌ها افزایش سریعی پیدا نکنند و شرکت‌های شیل آمریکا تولیدشان را بالاتر نبرند.

    مسکو برای متوازن کردن بودجه خود نسبت به عربستان سعودی به قیمت نفت بسیار پایین‌تری نیاز دارد در حالی که بزرگترین صادرکننده اوپک، آماده عرضه سهام غول انرژی آرامکو در سال آینده می‌شود و بنابراین از نفت گرانتر سود خواهد برد.

    الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه چهارشنبه گذشته گفت که هنوز برای صحبت درباره خروج احتمالی از توافق کاهش تولید جهانی زود است و احتمالا خروج از این توافق باید تدریجی باشد.

    نواک گفت: فرآیند خروج از توافق ممکن است بین سه تا شش ماه طول بکشد که به نحوه وضعیت بازار نفت تا آن زمان و میزان تقاضا برای نفت بستگی خواهد داشت.

    براساس گزارش رویترز، تحت توافق کنونی تولیدکنندگان میزان عرضه را مجموعا حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند.

    برچسب ها