عصر خودرو

با تداوم روند اصلاحی؛

قیمت آلومینیوم کاهشی شد

عصر بازار- طی هفته گذشته آلومینیوم به روند اصلاحی خود ادامه داد و بیشترین سقوط قیمتی را طی یک هفته از ابتدای سال رقم زد؛ به‌طوری که قیمت میانگین هفتگی آن نسبت به هفته پیش، بیش از ۲.۲۴ درصد افت داشت و طی این دوره، نزدیک به ۱۴.۴ هزار تن از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز کاسته شد.

قیمت آلومینیوم کاهشی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران,  نمودار 1، تغییرات قیمت معاملات نقدی هر تن آلومینیوم را به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار دیده می‌شود، آلومینیوم هفته گذشته را با رشد حدود 0.3 درصدی در روز دوشنبه، 4 دسامبر، نسبت به روز جمعه آغاز کرد. از مهم‌ترین عوامل رشد قیمتی آلومینیوم در این روز می‌توان به افت شاخص ارزش دلار در اوایل روز اشاره کرد که تا نزدیکی 92.60 واحد کاهش یافت؛ اگرچه در ادامه با رشد خوبی همراه شد و تا 93.31 واحد نیز افزایش یافت. همچنین شاخص مدیران خرید Caixin برای ماه نوامبر که تداوم رشد اقتصادی چین را نشان می‌داد، از رشد قیمت برخی فلزات پایه از جمله آلومینیوم حمایت کرد. در این روز حدود 4.4 هزار تن از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز کاسته شد.

    در روز سه‌شنبه قیمت هر تن آلومینیوم نسبت به روز پیش از آن، تقریبا بدون تغییر باقی ماند. با وجود اینکه در این روز شاخص ارزش دلار حدود 0.20 درصد رشد داشت و به 93.33 واحد رسید، اما رشد بیش از حد انتظار شاخص مدیران خرید Caixin چین در بخش خدمات، مانع از افت قیمتی آلومینیوم در این روز شد و به‌عنوان عامل حمایتی عمل کرد. همچنین در این روز قیمت هر بشکه نفت برنت حدود 0.66 درصد رشد کرد و به 62.86 دلار رسید.

    در روزهای بعد تا پایان هفته، قیمت هر تن آلومینیوم به‌شدت افت پیدا کرد؛ به‌طوری که از مقدار 2.052 دلار در روز سه‌شنبه تا سطح 1،992 دلار به‌ازای هر تن سقوط کرد. این در حالی بود که در مجموع این چند روز، بیش از 7.4 هزار تن از موجودی آلومینیوم انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد. مهم‌ترین علت افت قیمت آلومینیوم طی این 3 روز را می‌توان به رشد شاخص ارزش دلار آمریکا نسبت داد که طی این 3 روز با 0.55 درصد رشد، از سطح 93.33 واحد در روز سه‌شنبه به سطح 93.84 واحد در روز جمعه، 8 دسامبر، رسید.

    به‌طور کلی در هفته گذشته، قیمت میانگین هفتگی آلومینیوم در زیر سطح 2،024 دلار به‌ازای هر تن قرار گرفت که نسبت به هفته پیش از آن افت 2.24 درصدی داشت. گفتنی است که این میزان افت در طول یک هفته، بیشترین افت قیمت هفتگی آلومینیوم طی سال جاری بود.

    گرچه آلومینیوم در نیمه ابتدایی سال در بین فلزات پایه در بورس فلزات لندن، بهترین عملکرد را رقم زده و با رشد قابل توجهی همراه شده بود، ولی با آغاز نیمه دوم سال، به‌تدریج قیمت آن تحت فشار قرار گرفت و روزبه‌روز به این فشار افزوده می‌شود. از مهم‌ترین دلایل تحت فشار قرار گرفتن قیمت آلومینیوم، برآورده نشدن انتظارات بازار از برنامه‌های کاهش ظرفیت چین عنوان شده است؛ عاملی که در نیمه ابتدایی سال، از مهم‌ترین عوامل تقویت‌کننده قیمت آلومینیوم محسوب می‌شد. با این حال قیمت آلومینیوم نسبت به سال گذشته همچنان در سطح بالاتری قرار دارد و انتظار می‌رود که روند اصلاحی قیمت آن حتی تا پایان سال نیز ادامه یابد.

    برچسب ها