عصر خودرو

شریعتمداری خبر داد؛

حمایت دولت دوازدهم از صنعت کشتی سازی

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قرار است دولت دوازدهم باهمکاری شرکت های کشتیرانی و نفتکش از توسعه صنعت کشتی سازی داخلی حمایت کند.

حمایت دولت دوازدهم از صنعت کشتی سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، سیدمحمد شریعتمداری در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه تاریخی ایران در صنعت دریانوردی و کشتیرانی گفت: قدیمی ترین سند دریانوردی مربوط به شش هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط به ایرانی ها بوده و دانش صنعت کشتی سازی نیز در گذشته های دور به دانشمندان ایرانی تعلق داشته و در اشعار فردوسی از پادشاهی که صنعت دریانوردی و کشتیرانی را به دیگران آموخت، نام برده شده است.

    وی ادامه داد: علی رغم این پیشینه بسیار فاخر ایرانیان اما تا پیش از 50 سال قبل که شرکت کشتیرانی تاسیس شد ما از پیشینه خود غافل ماندیم تا سال 46 که ایران با خرید دو فروند کشتی برای تردد در خلیج فارس و چهار فروند شناور برای تردد در دریای خزر نخستین شرکت کشتیرانی در کشور تاسیس شد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پس از انقلاب روند رو به رشد شرکت کشتیرانی ادامه یافت و در زمان جنگ تعداد کشتی های اقیانوس پیما سازمان کشتیرانی ایران به بیش از صد فروند رسید و توانستیم در زمان جنگ و تحریم ها مردانه پای مصالح ایران بایستیم و با همه توان در خدمت اقتصاد کشور باشیم.

    شریعتمداری اظهار داشت: شرکت کشتیرانی رابطه بی بدیلی با توسعه امروز اقتصاد ایران دارد اما این سوال مطرح است که با توجه به برخی از مزیت های اقتصادی و نسبی کشور مانند اتصال به خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و دارا بودن شبکه های گسترده جاده ای و ریلی در داخل نتوانسته ایم جایگاه واقعی خود را در صنعت دریانوردی و کشتیرانی بازیابیم.

    وی تصریح کرد: اگرچه شرکت کشتیرانی سهامداران غیردولتی دارد اما ما همچنان آن را ناوگان ملی می دانیم و حمایت های لازم را از آن خواهیم داشت اما باید به این موضوع نیز توجه شود که چرا باوجود پتانسیل های موجود، سهم ما از دریانوردی منطقه و مدیریت بنادر مناسب نیست.

    به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت رهبر معظم انقلاب نیز در یک جلسه گفتند «من افسوس می خورم که چرا ایرانیان در دهه ها و سده های اخیر هرگاه به دریا رسیدند از دریا پا پس کشیدند و ما در دریانوردی  نسبت به سایر کشورها عقب هستیم.»

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید توجه کرد تا زمانی که شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش نخواهند، ایران یک کشتی ساز قدرتمند نخواهد شد. یکی از سیاست های ما در دولت دوازدهم با همکاری دو شرکت کشتیرانی و نفتکش، توسعه صنعت کشتی سازی داخلی است که با اجرای این برنامه و اصلاح مقررات بنادر می توانیم با توجه به ظرفیت های بنادر چابهار، شهیدرجایی و امام خمینی در جنوب و بنادر حاشیه دریای خزر ایران را به یک مرکز مهم تجارت کالای منطقه ای تبدیل کنیم.

    گفتنی است در پایان این مراسم از تمبر پنجاه سالگی شرکت کشتیرانی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد و وی پرافتخارترین روزها را برای شرکت بزرگ و ارزشمند کشتیرانی ایران آرزو کرد.

    برچسب ها