عصر خودرو

لایحه بودجه ۹۷؛

کاهش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی

عصر بازار- پیش‌بینی ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای بودجه‌های عمرانی در سال آینده گرچه این رقم را به واقعیت نزدیک کرده است، اما نسبت به رقم مصوب سال جاری تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.

کاهش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در لایحه بودجه سال آینده حدود 60 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به 62 هزار و 700 میلیارد تومان لایحه سال جاری کاهش چشمگیری ندارد، ولی در قیاس با 71 هزار میلیارد تومانی که مجلس نسبت به آن پافشاری و در جریان تصویب قانون بودجه آن را مصوب کرد تا 10 هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.

    این در حالی است که رقم 60 هزار میلیاردی پیش‌بینی شده برای بودجه‌های عمرانی با توجه به عملکردی که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده واقعی‌تر به نظر می‌رسد چرا که عمدتا ارقام کلان تعیین شده برای بودجه‌های عمرانی طی سال محقق نمی‌شوند.

    بر اساس گزارش عملکرد بودجه سال 1396 در شش ماهه ابتدایی امسال از 71 هزار میلیارد مصوب حدود 7800 میلیارد تومان پرداخت شده است. هر چند که معمولا در نیمه اول سال پرداختی به طرح‌های عمرانی کمتر بوده و در نیمه دوم افزایش می‌یابد، اما در مجموع تقریبا هیچ گاه تحقق کاملی درباره پرداخت‌های عمرانی وجود نداشته است.

    با این حال پیش از این نوبخت – رئیس سازمان برنامه و بودجه – از پرداخت 110 هزار میلیاردی برای پروژه‌های عمرانی در سال آینده خبر داده که به نظر می‌رسد 50 هزار میلیارد مازاد بر لایحه می‌تواند در قالب تسهیلات بانکی و یا تامین مالی خارجی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی تامین شود.

    برچسب ها