عصر خودرو

دبیرسندیکای لوله و پروفیل ایران:

تعرفه های جدید واردات مواد اولیه فولاد حمایت از تولید است

عصر بازار-دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت ها و صنایع کوچک و متوسط داخلی، گفت: اعلام تعرفه های جدید واردات مواد اولیه فولادی در راستای حمایت از تولید، کار و اشتغال ایرانی است.

تعرفه های جدید واردات مواد اولیه فولاد حمایت از تولید است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, امیرحسین کاوه افزود: تعرفه ورق های فولادی در 15 سال گذشته صفر بود تا اینکه در سال 93 به پنج درصد افزایش یافت.
    به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، تعرفه مذکور در سال 94 به 10 درصد رسید، اما در سال 95 به دلیل آمار اشتباهی که یک شرکت خصولتی ارائه و برای تامین نیازهای داخلی اعلام آمادکی کرد، تعرفه همه انواع ورق های ضخیم، نازک، روغنی به 20 درصد در ماه گذشته افزایش یافت.
    وی، ذیل مندرجات فصل 72 کتاب مقررات صادرات و واردات را یادآور شد که بر مبنای آن و به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اگر شرکت ها قادر به تامین نیاز داخل نباشند، این تعرفه باید مجدد به پنج درصد بازگردد.
    کاوه اظهار داشت: با گذشت زمان مشخص شد شرکت خصولتی ذکر شده قادر به تامین همه نیازهای داخلی نیست که در نتیجه همواره عرضه یک سوم میزان تقاضا بود؛ به این ترتیب قیمت ها از 13 هزار ریال به 29 هزار ریال افزایش یافت.
    وی گفت: این در شرایطی بود که قیمت های جهانی و همچنین قیمت ارز سیر صعودی داشت؛ بر این اساس انتظار می رفت وزارت صنعت با عملکردی هوشمندانه تعرفه ها را کاهش می داد.
    دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران ادامه داد: با گذشت 9 ماه از سال 95، وزیر وقت صنعت (آقای نعمت زاده) و معاونان متوجه شدند که تعرفه ها باید کاهش یابد، بنابراین این مهم را به کمیسیون ماده 1 واگذار کردند که در نهایت، تعرفه ورق های نازک فولادی از 20 به 10 و تعرفه شمش از 15 به پنج درصد کاهش یافت.
    وی تصریح کرد: اکنون شرکت خصولتی یاد شده مواد اولیه و ورق های فولادی مورد نیاز کارخانجات کوچک و متوسط را سهمیه بندی کرده و این مواد را با هفت هزار ریال در هر کیلو بالاتر از قیمت های جهانی عرضه می کند؛ این سهمیه بندی به گونه ای است که حتی ورق فولادی در اختیار قرارگاه خاتم الانبیاء(ع) یا سندیکای لوله و پروفیل ایران هم قرار نمی گیرد.
    کاوه ادامه داد: این مصوبه قانونی که در کمیسیون ماده 1 تصویب شده بود باید در آذرماه پارسال اجرایی می شد، اما تا مدت ها در دفتر معاون اول رئیس جمهوری معطل ماند و چندین نوبت نامه نگاری این سندیکا نیز به نتیجه نرسید؛ این در حالی بود که قیمت انواع ورق از آغاز سال 95 تاکنون به حدود 2 برابر افزایش یافته است.
    وی با تاکید بر اینکه نباید به مواد اولیه تعرفه اعمال شود، یادآور شد: تعرفه 20 درصدی بالاترین نرخ تعرفه مواد اولیه فولادی در جهان است؛ تعرفه ای که آمریکایی ها اعمال می کنند بین 1.8 تا پنج درصد است، اما شرکت خصولتی یاد شده با تبلیغات دروغ و خلاف واقع آن را 120 درصد اعلام کرده است.
    دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران با تاکید بر لزوم حمایت از صنایع کوچک و متوسط داخلی، نسبت به اظهار نظر هفته گذشته «محمود اسلامیان» رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص درخواست از دولت برای اصلاح تصمیم خود درباره کاهش تعرفه واردات فولاد و بازگرداندن آن از 20 درصد به حالت تعادل پیشین اظهار تعجب کرد.
    وی ادامه داد: نگاه ملی و نه بخشی، نیاز امروز کشور است و باید واردات مواد اولیه مورد نیاز به کشور تسهیل شود.
    کاوه توضیح داد: اگر با اعمال تعرفه های بالا، مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات کوچک و متوسط را از آنها دریغ کنیم، در حقیقت رقابت پذیریشان را کاهش داده ایم؛ کارخانجاتی که گروه های کالایی شان در زمینه فولاد به بیش از 600 قلم شامل می شوند.
    بر اساس ابلاغیه دولت، تغییرات تعرفه واردات فولاد شامل ورق گرم زیر ٣ میلیمتر ١۰ درصد، ورق گرم بالای ٣ میلیمتر 15 درصد، ورق سرد 20 درصد، ورق های پوشش دار ٢٦ درصد و شمش فولاد پنج درصد اعلام شده است.
    این در حالیست که میانگین تعرفه واردات فولاد در سال گذشته حدود 20 درصد بود.

    برچسب ها