عصر خودرو

وزیر نفت عراق؛

عراق و ایران توافق سوآپ نفت کرکوک را امضا کردند

عصر بازار- وزیر نفت عراق روز شنبه اعلام کرد که عراق توافق کرده است روزانه تا ۶۰۰۰۰ بشکه نفت تولید شده از میدان نفتی کرکوک در شمال عراق را با نفت ایران سوآپ کند.

عراق و ایران توافق سوآپ نفت کرکوک را امضا کردند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، وزیر نفت عراق، جبار اللعیبی روز شنبه اعلام کرد که عراق توافق کرده است روزانه تا 60 هزار بشکه نفت تولید شده از میدان نفتی کرکوک در شمال عراق را با نفت ایران سوآپ کند.

    اللعیبی در بیانیه‌ای گفت: این توافق که توسط دو کشور امضا شده است از ایران می‌خواهد که به بنادر جنوبی عراق در خلیج فارس نفتی با همان ویژگی و همان کمیت که از کرکوک تحویل می‌گیرد را تحویل دهد.

    در واقع این توافق به عراق اجازه می‌دهد فروش نفت خام کرکوک را که از ماه اکتبر که نیروهای عراقی کنترل میادین آن را از کردها پس گرفتند، متوقف شده است، از سر بگیرد.

    اللعیبی گفت: روزانه بین 30 هزار تا 60 هزار بشکه نفت خام کرکوک توسط تانکرهای نفت‌کش به مرز کرمانشاه که ایران یک پالایشگاه در آن دارد منتقل خواهد شد.

    او گفت: دو کشور در حال برنامه‌ریزی برای ساخت خط‌لوله‌ای برای انتقال نفت کرکوک هستند تا از انتقال آن با تریلی خودداری کنند.

    این خط‌لوله می‌تواند جایگزینی برای خط‌لوله کنونی صادرات نفت از کرکوک به ترکیه و دریای مدیترانه، باشد.

    در سال 2014 پس از این که ارتش عراق در مواجهه با داعش شکست خورد، نیروهای کرد کنترل کرکوک را به دست گرفتند و نگذاشتند میادین نفتی این منطقه به دست نظامیان داعش بیافتد.

    برچسب ها