عصر خودرو

یک استاد اقتصاد کلان؛

تغییر موتور اقتصاد کشور حیاتی است

عصر بازار: شواهد حاکی از نامساعد بودن وضعیت اقتصادی در چند ماه اولیه سال و احتمالا رشد اقتصادی منفی تا پایان سال است به همین جهت باید تا زمان رفع تحریم ها اقدام عاجلی را انجام داد.

تغییر موتور اقتصاد کشور حیاتی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سید هادی موسوی نیک، استاد دانشگاه با بیان مطلب فوق گفت: مبنای آنچه که باعث می شود خروج از رکود با مشکل مواجه شود، یکی کمبود تقاضای موثر است، یعنی کالاها در انبار تولید کنندگان مانده است و خانواده ها قدرت خرید کافی را ندارند و دلیل دیگر به کاهش صادرات به واسطه محدودیت ها برمی گردد.

    این کارشناس اقتصاد کلان به بیان سایر دلایل دیگر رکود پرداخت و گفت: دلیل دیگر تنگنای مالی است به این معنا که بنگاه ها دسترسی کافی به منابع مالی ندارند. بر این اساس دولت برای برون رفت از این شرایط پیشنهاداتی را ارائه کرده که منجر به تحریک تقاضا شود یا بنگاه ها را به انجام سرمایه گذاری جدید تشویق کند یا خانواده ها را تشویق کنند تا بعضی از اقلام کالاهای بادوام را خریداری کنند.

    این استاد دانشگاه درباره علت وضعیت موجود گفت: به اعتقاد بنده در سال 93 که رشد اقتصادی سه درصد را هم شاهد بودیم! باز هم رکود وجود داشت و عامل اصلی این رشد نفت و خودرو بوده است.

    وی در ادامه تشریح ساختار اقتصادی کشور و عوامل منجر به افت و خیز در اقتصاد کشور گفت: دو دسته عوامل در شکل گیری این شرایط تأثیرگذار است. از این عوامل می توان به عوامل زمینه ای و ساختاری و عوامل ناشی از سیاست و تصمیمات دولت ها   اشاره کرد.

    موسوی نیک توضیح داد: شرایط ساختاری به دلیل اتکا اقتصاد کشور به نفت است، زیرا هر زمان درآمد نفت روند افزایشی داشته است، موتور اقتصادمان حرکت کرده است و شاهد رشد اقتصادی مناسبی  بوده ایم اما این موتور مشابه موتور پیکان است که سرعت کمی دارد. به همین دلیل هر زمان هم که درآمدهای ناشی از فروش نفت کاهش پیدا می کند با شرایط رکودی مواجه می شویم.

    وی تاکید کرد: باید نوع موتور ماشین کشور تغییر پیدا کند، یعنی ساختار اقتصادی تغییر پیدا کند که فقط نفت به عنوان بازیگر اصلی در اقتصاد کشور نقش ایفا نکند. چون مادامی که درآمد نفت کاهش پیدا می کند، مخارج جاری دولت نیز افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر نقدینگی زیاد می شود و بدهی دولت به سیستم بانکی افزایش پیدا می کند و همه اینها دست در دست هم شرایط بد اقتصادی را رقم می زند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها