عصر خودرو

پلاتس گزارش کرد

کاهش صادرات LPG ایران برای چهارمین ماه متوالی

عصر بازار- پلاتس به نقل از منابع بازرگانی خبر داد با وجود اینکه تولید میدان گازی پارس جنوبی حدود سه هفته پیش پس از تعمیرات دو ماهه از سر گرفته شد، برنامه صادرات LPG ایران در دسامبر برای چهارمین ماه کاهش یافت.

کاهش صادرات LPG ایران برای چهارمین ماه متوالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، برنامه صادرات اولیه نشان می‌دهد حدود 199 هزار تن LPG در دسامبر صادر خواهد شد که اندکی کمتر از 220 هزار تن در نوامبر است. با این همه منابع تجاری اظهار کرده‌اند صادرات ممکن است در معرض تغییرات قرار گیرد و اگر محموله‌های بیشتری قطعی شوند به منزله بهبود اندک صادرات LPG ایران خواهد بود.

    با برآورد صورت گرفته برای دسامبر، صادرات LPG ایران برای کل سال تاکنون به حدود 3.33 میلیون تن بالغ می‌شود.

    طبق آمار "اس اند پی گلوبال پلاتس"، این حجم صادرات LPG ایران، به مقصد چین، اندونزی، آفریقا و احتمالا جنوب آسیا است.

    پیش از تحریم‌های غربی در ژوییه سال 2012 که در ژانویه سال 2016 لغو شدند، ایران بیش از 400 هزار تن در ماه LPG صادر می‌کرد که عمدتا به مقصد آسیا بود.

    صادرات ماهانه LPG ایران از زمانی که در اوت به رکورد 423 هزار تن رسید، به دلیل تولید کمتر در میدان گازی پارس جنوبی رو به کاهش بوده است. این میدان در اواسط نوامبر به فعالیت تعمیراتی خاتمه داد، اما تولید میعانات پس از اینکه فعالیت آن ازسرگرفته شد، همچنان اندک باقی ماند و در نتیجه صادرات LPG را پایین نگه داشت.

    پلاتس پیش از این گزارش کرده بود رشد مصرف داخلی از زمان این تعمیرات نیز باعث شد شرکت ملی نفت ایران صادرات میعانات را در سطح مشابهی در طول فعالیت تعمیراتی محدود کند.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت ایران اکنون حدود 3.8 میلیون بشکه در روز به همراه 400 هزار بشکه در روز میعانات است در حالی که صادرات نفت خام و میعانات مجموعا به بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود.

    به گفته منابع کشتیرانی، شرکت‌های بین‌المللی بازرگانی Petredec و گلنکور  محموله‌های LPG را از بنادر ایرانی در دسامبر بارگیری کردند.

    شرکت Petredec در عسلویه یک محموله به میزان 44 هزار تن از پروپان و بوتان را از شرکت بازرگانی گاز ایران در کشتی VLGC پاسیفیک شانگهای بارگیری کرد.این کشتی اکنون در خلیج عمان و در مسیر به مقصد کالبوت در اندونزی قرار دارد.

    گلنکور از شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس یک محموله 18 هزار تنی را از بندر امام خمینی (ره) در کشتی سی اسپید بارگیری کرد که شامل 4000 تن پروپان و 14 هزار تن بوتان بود. این کشتی در مسیر خود به سوی مومباسای کنیا قرار دارد.

    شرکت بازرگانی گلوبال ریالیتی که خریدار معمول محموله‌های ایرانی در سال جاری بوده است، یک محموله به میزان 44 هزار تن شامل 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان را از بندر امام خمینی (ره) در کشتی گاز جاسمین بارگیری کرد. این کشتی اکنون در خلیج عمان در مسیر خود به فانگ چنگ در جنوب چین قرار دارد.

    شرکت بازرگانی ایرانی کاسپین پتروشیمی قرار است 44 هزار تن پروپان را در کشتی گاز کوریج بارگیری کند. آمار پلاتس نشان می‌دهد که این کشتی در ماه‌های اخیر از بنادر خاورمیانه سفرهای مکرری به بنادر هندی داشته است.

    برچسب ها