عصر خودرو

کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

عملکرد بهتر سیمانی ها نسبت به گذشته

عصر بازار- در بررسی گزارش شرکت های سیمانی به علت کاهش آمار پروانه های ساخت مسکن، تقاضای موثر سیمان در کشور تغییر چندانی نداشته و همچنان روند تولید و فروش مانند سال های گذشته است. با این وجود طرح سهمیه بندی این محصول طی سال گذشته توانست قیمت ها را به ارزش واقعی نزدیک کند و برای این صنعت ره آوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

عملکرد بهتر سیمانی ها نسبت به گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, محمد گرجی آرا کارشناس بازار سهام در توضیح شرایط صنعت سیمان در کشورگـفت: ظرفیت تولید کلینکر در ایران در حال حاضر نزدیک به 95 میلیون تن و مصرف آن در بخش داخلی نزدیک به نیمی از ظرفیت فوق است.

    وی در ادامه گفت:  این امر باعث مازاد عرضه سیمان در داخل و موجب جاماندن این صنعت از تورم و نرخ رشد اقتصادی شده  است.

    این کارشناس در توضیح عملکرد شرکت های بورسی سیمانی از ابتدای سال جاری بیان کرد: شرکت های سیمانی واقع در استان تهران در اولین بودجه سال 1396، میزان تولید سالانه سیمان را با کاهش 4 درصدی نسبت به سال 1395 برابر با 2میلیون و 306 هزار و 478 تن در نظر گرفته اند، که عملکرد شش ماهه شرکت ها حاکی از پوشش 52 درصدی تولید است.

    وی افزود: به عنوان مثال نرخ فروش هر تن سیمان «ستران» در سال مالی 1395 درحالی برابر با یک میلیارد و 119 میلیون و 841 هزار ریال بود، که این شرکت در بودجه سال 1396 نرخ سیمان را با 4 درصد افزایش به میزان یک میلیون و 159 میلیارد و 870 ریال در نظر گرفته است. اگرچه شرکت موفق به پوشش حدودا 50 درصدی مقدار فروش بودجه 1396 خود شده است اما نرخ فروش هر تن سیمان شرکت به میزان  یک میلیون و 108 هزار و 175 ریال بوده است.

    وی در ادامه بیان کرد: در بررسی شرکت های سیمانی، وضعیت شرکت های تولید کننده مرزی نسبت به دیگر کارخانه ها بهتر بوده است. به عنوان مثال شرکت سیمان ارومیه یکی از تولیدکنندگان سیمان کشور است که قادر به پوشش 81 درصدی بودجه 1396 در شش ماهه اول سال جاری و همچنین تعدیل مثبت 10 درصدی نسبت به اولین پیش بینی درآمد خود شده است.

    این کارشناس افزود: «ساروم» در سال مالی گذشته موفق به فروش یک میلیون و 503 هزار و 198 تن سیمان با نرخ فروش 809 هزار و 301 ریال به ازای هر تن شد. این در حالی است که مقدار و نرخ فروش سیمان در اولین بودجه شرکت یک میلیون و 500هزار تن است. شرکت سیمان ارومیه در شش ماهه نخست سال جاری موفق به فروش 807 هزار و 401 تن سیمان به نرخ یک میلیون و 96 هزار و 936 ریال به ازای هر تن شده است که نشان از وضعیت خوب فروش شرکت دارد.

    گرجی آرا در ادامه دلایل رکود در صنعت خاکستری را این چنین برشمرد: عمده دلایل رکود حاکم بر بازار سیمان و کاهش قیمت ها را می توان چالش های کلان اقتصادی حاکم بر کشور دانست. با این وجود  باید خاطر نشان کرد که این میزان از عملکرد در فصل گرم سال که بیشترین میزان رکورد تولید و فروش سیمانی ها مربوط به این فصل است اتفاق افتاده است.

    این کارشناس یکی دیگر از تهدیدهای اخیر این صنعت را موضوع صادرات دانست و گفت: صادرات به عراق برای تولید سیمان با افزایش نرخ عوارض از سوی دولت عراق مواجه شده است . ازسوی دیگر امکان دارد با سرمایه گذاری عراق در صنعت سیمان چالش های بیشتری در رابطه با صادرات سیمان ایران به عراق به وجود آید.

    وی افزود: در یک نگاه کلی به شرکت های سیمانی می توان گفت که با کنترل میزان تولید و در نظر گرفتن سهمیه برای تولید کنندگان سیمان در ایران تا حدودی نرخ سیمان در کشور کنترل شده و به طور متوسط نرخ تحقق یافته سال 96 نسبت به سال 95 به میزان 10 درصد رشد داشته است.

    این کارشناس همچنین گفت: در بخش های غربی به علت وجود فرصت صادرات مقدار عملکرد متناسب و در معدود شرکت هایی جلوتر از میزان بودجه در نظر گرفته شده برای شرکت ها است.

    گرجی آرا در پایان بیان کرد: به طور کلی می توان گفت شرکت های سیمانی در آینده با توجه به افزایش نرخی که در این بازار رخ میدهد و بازارهای هدفی که برای صادرات به دست می آورند می توانند شرایط بهتری را نسبت به قبل تجربه کنند.

    برچسب ها