عصر خودرو

با تولید بیش از یک میلیون تن فولاد در هر ماه صورت گرفت؛

رکوردشکنی ایران در توان تولید ماهانه فولاد

عصر بازار- ایران برای اولین بار طی یک دهه اخیر توانست ظرفیت تولید ماهانه خود را از مرز یک میلیون تن بیشتر کند و این روند را برای ده ‏ماه اول سال جاری ادامه دهد.‏

رکوردشکنی ایران در توان تولید ماهانه فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، طبق گزارش ماه دسامبر اتحادیه جهانی آهن و فولاد در فاصله ماه‌های ژانویه تا انتهای اکتبر سال 2017 میلادی، 1.41 میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.6 درصد رشد داشت. دنیا در دهمین سال جاری 145.07 میلیون تن فولاد تولید کرد و حجم تولید فولاد ماهانه دنیا هم با افزایش 5.7 درصدی همراه بود.

    ایران که یکی از بزرگترین فولادسازان خاورمیانه است و برای توسعه صنعت فولاد در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی انجام داده است، در ده ماه اول امسال 17.9 میلیون تن فولاد تولید کرد که حجم تولید این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.9 درصد رشد کرد.

    در دهمین ماه سال جاری یعنی ماه اکتبر تولید فولاد در ایران 24.2 درصد رشد کرده است. این کشور در دهمین ماه سال 2017 میلادی 1.98 میلیون تن فولاد را وارد بازار مصرف کرد که بازار مصرف داخلی اصلی ترین هدف تولید کنندگان فولاد ایران بود ولی برای عرضه محصولات خود به بازارهای بین المللی هم تلاش های زیادی را آغاز کرده اند. در این ماه همچون ماههای دیگر سال 2017 میلادی ، آسیا اصلی ترین بازار هدف محصولات فولادی ایران بود.

    سرعت بازسازی فولاد بعد از توافق هسته ای

     نکته مهمی که بررسی این آمارها نشان می دهد سرعت بالای ایران در بازسازی صنعت فولاد نسبت به دیگر صنایع این کشور در سال‌های اخیر است. مطالعات نشان می دهد صنعت فولاد ایران بعد از توافق هسته ای ایران و غرب با بالاترین سرعت بازسازی شده است و ضمن جذب سرمایه های کلان و برخورداری از تکنولوژی پیشرفته و توسعه یافته، توانست ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

    ایران  توانست با کمک این تدابیر تولیدی و صنعتی حجم تولید ماهانه اش را از مرز یک میلیون تن در ماه بیشتر کند و رقبای دیرینه‌اش یعنی کشورهای ترکیه و فرانسه را پشت سر بگذارد. در ده ماه اول سال جاری هم ایران بیش از این دو کشور فولاد تولید کرده است. البته صنعت فولاد ایران همچنان با چالش‌های زیاد دست به گریبان است که حل کردن بخش زیادی از این چالش‌ها توسط فعالان این صنعت میسر نیست بلکه نیاز به سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی و کشوری دارد.

    سرعت در رشد تولید فولاد

    مساله دیگری که در گزارش اخیر اتحادیه جهانی آهن و فولاد قابل توجه است، این است که سرعت رشد تولید فولاد در ایران در سال جاری قابل ملاحظه بوده است. این کشور آسیایی از نظر سرعت رشد تولید فولاد ماهانه در اکتبر سال جاری رتبه 15 دنیا و از نظر سرعت رشد تولید فولاد در ده ماه اول سال 2017 میلادی رتبه دهم دنیا را به خود اختصاص داد. رتبه هایی که ظرف یک دهه اخیر در صنعت فولاد ایران بی سابقه بوده است و حتی در مقایسه با تعداد زیادی از  کشورهای رقیب هم موفقیت قابل ملاحظه‌ای است.

    باید در نظر داشت که ایران در ماه سپتامبر سال جاری حجم تولید فولاد خود را 30 درصد افزایش داد ولی در ماه اکتبر نتوانست با همین سرعت تولیدش را افزایش دهد. به همین دلیل  است که در ماه اکتبر جایگاه سیزدهمین فولادساز بزرگ دنیا را از آن خود کرد  و حجم تولیدش بیش از مکزیک و کمتر از اوکراین بود. این در حالیست که در ماه سپتامبر ایران دوازدهمین فولادساز بزرگ دنیا بوده است.

    ایران همچنان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در دنیا است.

    در ده ماه اول سال جاری ایران 16.43 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد رشد داشت. این کشور همچنان بزرگترین تولید کننده آهن‌اسفنجی در دنیا است. ایران در ماه اکتبر سال جاری2.09 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد که نسبت به دهمین ماه سال قبل 46 درصد رشد داشت.

    برچسب ها