عصر خودرو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی :

لایحه بودجه ۹۷، فردا روی میز نمایندگان مجلس

عصر بازار- یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، کمک به شفاف سازی و تقویت نظارت ها برای سالم سازی اقتصاد را از اصلی ترین محورهای بودجه ۹۷ بیان کرد و گفت: تلاش می کنیم موضوعاتی همچون سهام عدالت، پرداخت یارانه ها و طرح های نیمه تمام عمرانی را تعیین تکلیف کنیم .

لایحه بودجه ۹۷، فردا روی میز نمایندگان مجلس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مهرداد بائوج لاهوتی، از تقدیم لایحه بودجه 97 به مجلس در جلسه یکشنبه 19 آذر خبر داد و افزود: دولت لایحه بودجه را در وقت مقرر آماده کرده بود اما چون با تعطیلات رسمی تلاقی پیدا کرد و امکان ارائه آن به مجلس نبود، رئیس‌جمهور این لایحه را فردا به صحن علنی خواهد آورد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه اطمینان داد: بلافاصله پس از تقدیم لایحه بودجه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس، انتشار و توزیع آن بین نمایندگان و بررسی آن در کمیسیون های تخصصی آغاز خواهد شد.

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص جهت گیری کلی و اولویت های اصلی بودجه 97 اظهار داشت: بودجه امسال به چند موضوع محوری نگاه ویژه دارد و قرار است آن را تعیین تکلیف کند؛ یکی بحث یارانه هاست که آیا باید پرداخت آن با همین روند ادامه یابد یا خیر.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: هم دولت و هم مجلس به این نتیجه رسیده اند که اگر روند فعلی پرداخت یارانه ها ادامه پیدا کند باید نزدیک به 48 هزار میلیارد تومان پول بین مردم توزیع شود . لذا قرار شده است یک فرمول مشترک بین دولت و مجلس تهیه و در صورت امکان نام افراد بی نیاز، از فهرست مشمولان دریافت یارانه نقدی حذف شود.

    لاهوتی، تعیین تکلیف پروژه های عمرانی را دیگر موضوع اصلی بودجه برشمرد و گفت: ما هرسال 40 درصد خسارت تاخیر در پروژه های عمرانی را پرداخت می کنیم و هم اکنون بیش از 3 هزار پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که تکمیل و بهره برداری از آن حدود 600 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. لذا تامین این اعتبار به شیوه فعلی حدود 20 سال طول می کشد !

    وی با بیان اینکه لایحه بودجه تقدیمی دولت عموما با اعمال تغییرانی در مجلس به تصویب می رسد، عنوان کرد: بخشی از درآمدهای پیش بینی شده در بودجه ها محقق نمی شود که به بخش نفت باز می گردد؛ در عین حال سال گذشته، در موضوع مالیات هم 116 هزار میلیارد تومان پیش بینی درآمدها را داشتیم که بخش هایی از آن محقق نشد .

    این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بودجه باید واقع بینانه تر از گذشته نوشته شود، تصریح کرد: امسال تاکید بر واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی واقعی - و نه خصولتی- یکی از اصلاحات کلیدی ماست . همچنین به جد به دنبال آن هستیم که شرکت ها صورت های مالی خود را به بورس ارائه و شفاف سازی کنند .

    وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در خصوص سهم بازار سرمایه از بودجه با دولت مذاکراتی داشته است یا خیر گفت: در مورد کلیات این موضوع صحبت هایی شده است اما هنوز وارد جزئیات نشده ایم.

    به گفته لاهوتی، بودجه سال 97 بر مبنای برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی آن تدوین شده و نقش بازار سرمایه و شفاف سازی اقتصاد نیز در آن مورد تاکید قرار گرفته است .

    برچسب ها