عصر خودرو

یک کارشناس نفتی مطرح کرد

چگونه مخاطرات ژئوپلتیکی ایران می‌تواند قیمت نفت را به سمت ۱۰۰ دلار سوق دهد

عصر بازار- کارشناسان همواره از ریسک‌های ژئوپلتیکی به عنوان عواملی که می‌تواند قیمت نفت را در بازار جهانی بالا ببرند، یاد می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در این زمینه رویکرد در قبال ایران است.

چگونه مخاطرات ژئوپلتیکی ایران می‌تواند قیمت نفت را به سمت ۱۰۰ دلار سوق دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، ایران یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند بر قیمت نفت در بازار جهانی تأثیرگذار بوده و حتی آن را به بالای 100 دلار در هر بشکه برساند. این دیدگاهی است که از سوی کریل ویدرشوون، کارشناس حوزه انرژی و مسائل ژئوپلتیکی خاورمیانه مطرح شده است.

    وی معتقد است اگر آمریکا تحریم‌های علیه ایران را افزایش دهد و یا عربستان و امارات به دنبال تقابل حداکثری با ایران بروند، قیمت نفت در بازه زمانی کوتاهی به سطوحی غیرقابل انتظار افزایش خواهد یافت.

    ویدرشوون معتقد است هرگونه تقابل نظامی با تهران می‌تواند به شدت بر عرضه نفت به بازار جهانی موثر بوده و قیمت نفت را به بالای 100 دلار افزایش دهد.

    وی گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند حجم قابل توجهی از عرضه نفت به بازار جهانی را کاهش دهد؛ چراکه نه‌تنها این تحریم‌ها به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران محدودیت اعمال می‌کند، بلکه حجم تولید و صادرات نفت این کشور را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

    این کارشناس حوزه انرژی معتقد است از این پس تنها ریسک‌های ژئوپلتیکی بر قیمت نفت تأخیر خواهند گذاشت و توافق اوپک اثر خود را کرده است.

    ویدرشوون ادامه داد: توافق اوپک تأثیر خود را بر بازار نفت گذاشته و بیش از این نمی‌تواند فشار افزایشی را بر قیمت نفت اعمال کند.

    وی افزود: از این پس باید به جای توافق اوپک، منتظر مخاطرات ژئوپلتیکی برای افزایش قیمت نفت باشیم. افزایش هرج و مرج و بحران سیاسی در ونزوئلا در کنار بی‌ثباتی در منطقه نفتی لیبی و نیجریه توقع افزایش تولید نفت توسط این کشورها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است و ما نباید در آینده نزدیک انتظار عرضه بیشتر نفت از سوی این کشورها داشته باشیم. در عین‌حال کشورهایی نظیر عربستان سعودی نیز هم‌اکنون بجای سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت بر روی صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی متمرکز شده‌اند.

    این کارشناس حوزه انرژی معتقد است، اگر این دیدگاه ادامه یابد، حجم صادرات نفت از سوی این کشورها کاهش یافته و صادرات فرآورده‌های نفتی آنها افزایش می‌یابد. اخیراً کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت موافقت کردند تا توافق کاهش عرضه نفت اوپک را تا پایان سال 2018 تمدید کنند.

    ویدرشوون معتقد است پیش‌تر نیز انتظار چنین توافقی می‌رفت و به همین دلیل پیش از اعلام این توافق بازار بر روی آن حساب کرد و قیمت نفت را افزایش داد.

    وی همچنین گفت:‌ کشورهای حاضر در این توافق خیلی هم علاقمند به افزایش شدید قیمت نفت نیستند؛ چراکه این مسئله می‌تواند به ورود بیشتر نفت شیل آمریکا و صادرات کشورهای نفتی غایب در این توافق منجر شود و کشورهای توافق‌کننده قیمت نفت را بین 60 تا 70 دلار کنترل خواهند کرد.

    این کارشناس حوزه انرژی معتقد است کنترل عرضه در کنار افزایش تقاضا در جهان به بهبود اوضاع بازار نفت منجر خواهد شد.

    وی همچنین احتمال می‌دهد در آینده نزدیک اوپک و آمریکا با یکدیگر در کنترل بازار جهانی نفت همکاری کنند.

    ویدرشوون گفت: البته شواهدی وجود دارد که تقاضای نفت در بازار جهانی بیشتر از آنچه تصور می‌شد در حال رشد است.

    برچسب ها