عصر خودرو

رئیس انجمن فولاد:

دولت تعرفه واردات فولاد را اصلاح کند

عصر بازار- رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از دولت خواست تصمیم خود درباره کاهش تعرفه واردات فولاد را اصلاح کند و تعرفه ناچیز ۲۰ درصدی صنعت فولاد را به حالت تعادل پیشین بازگرداند.

دولت تعرفه واردات فولاد را اصلاح کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, محمود اسلامیان تصمیم دولت در این زمینه را ناصحیح خواند و با توصیف فولاد به عنوان صنعتی مادر که اشتغالزایی بالایی دارد، اظهار داشت: مطابق تحقیقات جهانی، هر یک نفر اشتغال مستقیم در صنعت فولاد اشتغالزایی غیرمستقیم 25 نفر را به همراه دارد.
    وی ادامه داد: بر این اساس، در همه جای دنیا از این صنعت حمایت می شود که نمونه های آن در مناظره های پیش از انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا و حتی پس از آن در مناقشه فولادی با چینی ها مشهود بود.
    اسلامیان گفت: اهمیت این صنعت آنچنان است که اتحادیه اروپا جریمه هایی برای صادرات برخی کشورها به این اتحادیه مقرر کرده که سهم فولاد ایران 57 یورو جریمه به ازای هر تن است.
    وی تاکید کرد: نگرانی اصلی فعالان این صنعت در زمینه کاهش تعرفه واردات فولاد، تسری این کاهش به سایر محصولات فولادی است و این اقدام ها موجب کاهش اشتغال خواهد شد.
    این فعال صنفی خواستار آن شد تا موارد اینچنینی حتما با نظرخواهی از انجمن های تخصصی انجام شود.
    بر اساس ابلاغیه دولت، تغییرات تعرفه واردات فولاد شامل ورق گرم زیر ٣ میلیمتر 10 درصد، ورق گرم بالای ٣ میلیمتر 15 درصد، ورق سرد 20 درصد، ورق های پوشش دار ٢٦ درصد و شمش فولاد 5 درصد اعلام شده است.
    این در حالیست که میانگین تعرفه واردات فولاد در سال گذشته حدود 20 درصد بود.

    ** دولت در خصوصی سازی به اهلیت افراد توجه کند
    رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین با انتقاد از برخی واگذاری ها به بخش خصوصی در سال های گذشته، خواستار استانداردسازی اهلیت افراد در این زمینه شد تا شرکت ها به افرادی که توان اداره آن را دارند، سپرده شود.
    اسلامیان افزود: دولت مصمم به گسترش خصوصی سازی در کشور است که اقدامی موثر و مهم در توسعه واحدهای تولیدی و اقتصادی بدون سرمایه گذاری جدید تلقی می شود.
    به گفته این مقام صنفی، شرکت های وابسته به دولت به دلیل تغییر مکرر مدیران، محدودیت های تصمیم گیری از سوی آنان و دهها دلیل دیگر از بهره وری مناسب برخوردار نیستند؛ هر چند در برخی موارد مدیران قوی نیز در بین آنان دیده می شود.
    وی به بروز برخی اشتباهات در فرآیند خصوصی سازی در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی قصد واگذاری یک واحد صنعتی را داریم، نباید تنها معیار ما مسائل مالی و مبالغ پیشنهادی از سوی افراد باشد؛ این اشتباه را هیچ یک از کشورهای اروپایی، چین و روسیه در روند خصوصی سازی مرتکب نشدند.
    اسلامیان تاکید کرد: در این زمینه اهلیت افراد بسیار مهم است و باید شرکت ها به افراد یا گروه هایی واگذار شود که از تجربه کار در آن صنعت برخوردارند.
    وی یادآوری کرد: تجربه بسیاری خصوصی ها در گذشته نشان داد افرادی با اهدافی نظیر تفکیک زمین یا سایر دلایل غیرمعقول، مبادرت به ارائه قیمت هایی بالا برای در اختیار گرفتن واحدهای صنعتی می کردند و پس از آن شاهد رکود آن صنعت و اخراج گسترده کارگران این واحدها بودیم.

    برچسب ها