عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه؛

ابزارهای جدید بهبود شرایط بازار سرمایه را تضمین می‌کند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ابزارهای جدید، نظارت دقیق بر ناشران و قوانین ساده، بهبود شرایط اوراق بهادار و رونق بازار بورس و فرابورس را تضمین می‌کند.

ابزارهای جدید بهبود شرایط بازار سرمایه را تضمین می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, سیاوش صبور اظهار داشت: بازار سرمایه ایران طی سال های اخیر متحول شده است و از یک بازار تک قطبی (بازار بورس) به چند وجهی تغییر ماهیت داده و ابزارهای گوناگون ارائه شده در آن نیز به سرعت در حال تغییر و تحول است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازار فرابورس ایران که شامل چند بازار  الف، ب و ج است، از این بازار به عنوان بازاری نام برد که به تنهایی رقیب قدری برای بازار بورس در جذب سرمایه در سالهای گذشته بوده است. ضمن این که بازارهای جذاب بورس کالا و انرژی نیز در حال رشد و توسعه هستند.

    وی همچنین از معاملات آتی سکه، اوراق بدهی گوناگون اعم از خزانه تا صکوک و مشارکت، تسهیلات مسکن، انواع محصولات پتروشیمی و فلزی و کشاورزی و حتی مشتقات نفتی و برق به صورت معاملات نقد و فیوچر به همراه آپشن های خرید و فروش به عنوان ابزارهای جدیدی نام برد که بازار سرمایه ایران را بیش از پیش متحول کرده اند.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کارمزدهای اخذ شده از معاملات به عنوان عمده درآمد شرکت های بورس، فرابورس، انرژی و کالا هستند که هرچه جذابیت سهام و ابزار این بازارهای بیشتر باشد، معاملات بیشتر و در نتیجه کارمزد و درآمد شرکت های مذکور افزایش خواهد یافت که این موضوع خود را در قیمت سهام این شرکت ها و سود خالص نشان خواهد داد.

    به گفته صبور؛ شرکت های بورس و فرابورس که در اوراق بهادار فعال هستند، با یکدیگر رقابت نزدیکی دارند اما طی سالهای اخیر فرابورس از همتای خود سبقت گرفته است.

    وی گفت: به عنوان مثال شاید تا چند سال پیش، بازار فرابورس کوچک و محدود بود اما امروزه در بیشتر روزهای معاملاتی حتی ارزش معاملاتی بالاتر از بورس روی تابلو درج می کند.

    این کارشناس بازار سرمایه این توجه و جذابیت را در گام نخست  به ابزار متنوع و سهام پذیرش شده در این بازار نسبت داد و افزود: به عبارتی سهامی که در بازار بورس پذیرش شده اند عموما شامل شرکت های بزرگی هستند که به دلایل گوناگون از جمله شناوری نامتوازن نسبت به نقدینگی بازار، توانایی رشد قیمتی چندانی ندارند.

    وی ادامه داد: این شناوری ناشی از اعطای مجوزهای افزایش سرمایه بی رویه طی سال های اخیر است که در شرایط کنونی رمق رشد قیمتی را از سهام گرفته و طبیعی ست که توجه سهامداران خرد به سهام بزرگ با شناوری نامتعارف کم خواهد بود.

    صبور تصریح کرد: نباید فراموش کرد که وجود ابزاری چون حجم مبنا مزید بر علت خواهد شد تا دامنه نوسانات محدود شده و تمایل برای سرمایه گذاری در سهام پذیرش شده در بازار بورس کاهش یابد.

    به گفته صبور، در چنین شرایطی است که شرکتهای فرابورسی به خصوص در زمان کاهش نقدینگی در بازار از توجهی دو چندان برخوردار خواهند شد و درآمدزایی شرکت بورس افت خواهد کرد. ضمن این که تمام این تحولات در شرایطی رخ می دهد که هر دو شرکت بورس و فرابورس مدعی شده اند کاهش اخیر نرخ کارمزدها اثر قابل توجهی بر بودجه این شرکت ها نخواهد داشت.

    وی اذعان داشت: فارغ از موضوع کاهش نرخ کارمزدها، تعدیلات منفی برای بودجه سال 97 دو شرکت بورس و فرابورس با توجه به روند نزولی سود عملیاتی این شرکت محتل به نظر می رسد؛ چرا که سودآوری دو شرکت بورس و فرابورس در 6 ماهه اول سال 96 نسبت به دو دوره 6 ماهه سال 95 از افت قابل توجهی برخوردار بوده است و این کاهش برای بورس اوراق بیش از فرابورس است.

    صبور تصریح کرد: این در حالی ست که بورس کالا و بورس انرژی روندی با ثبات و صعودی در درآمدزایی گزارش کرده اند.

    وی در خصوص نسبت درآمد و ارزش بازار سهام شرکتهای 4 گانه بازار سرمایه عنوان کرد: ارزش بازار 67 میلیارد تومانی بورس انرژی با سود عملیاتی کمتر از یک میلیارد تومانی و سود غیرعملیاتی حدود 9 میلیارد تومانی 6 ماهه نخست اندکی سازگار نیست اما می توان آن را به چشم انداز مثبت شرکت نسبت داد.

    صبور ادامه داد: در سوی دیگر بورس کالا با مجموع درآمد 19 میلیارد تومانی در 6 ماهه نخست ارزشی بالغ بر 83 میلیارد تومان در بازار دارد که کاملا منطقی و جذاب به نظر می رسد.

    وی همچنین در خصوص فرابورس نیز گفت:  برای فرابورس ارزش گذاری 203 میلیارد تومانی در نتیجه سود 13 میلیارد تومانی در نیمه نخست سال برآورد شده است و اگر این مقایسه با بازار بورس صورت گیرد خواهیم دید به ازای سود کمتر از 6 میلیارد تومانی نیمه نسخت سال، ارزش بازار سهام شرکت بورس بیش از 465 میلیارد تومان است که در مقایسه با فرابورس و دو بازار دیگر جسورانه به نظر می رسد.

    این کارشناس بازار سرمایه در نهایت این‌گونه نتیجه گیری کرد: آنچه ارزش سهام شرکت های بورس، فرابورس، کالا و انرژی را می تواند دستخوش تغییرات کند سیاست های این مجموعه ها برای استفاده از ابزار و جذب نقدینگی در کنار تسهیل شرایط سرمایه گذاری ست.

    وی ادامه داد: بر این اساس به نظر می رسد بورس کالا و انرژی به شرط آموزش بیشتر در این خصوص، راهی روشن و طولانی پیش رو خواهند داشت و احتمالا ابزار جدید، نظارت دقیق بر ناشران و قوانین ساده بتواند شرایط اوراق بهادار و رونق بازار بورس و فرابورس را تضمین کند.

    برچسب ها