عصر خودرو

مقام مسئول در بورس تهران بررسی کرد؛

روند حرکت شاخص بورس تهران در ۲ قلّه تاریخی

عصر بازار- مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با بیان اینکه تغییرات ارزش بازار در ۴ سال اخیر در صورتی که با سود تقسیمی نیز تعدیل شوند، عددی کمتر از ۲.۷- درصد را نشان می‌دهند،گفت:در این بازه زمانی شاخص کل رشدی حدود یک درصد داشته است.

روند حرکت شاخص بورس تهران در ۲ قلّه تاریخی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، شاخص کل بورس تهران در چهارم آذر ماه امسال پس از چند سال وقفه از رکورد تاریخی خود عبور کرد. شاخص کل در این روز به بیش از 90 هزار و 469 واحد رسید در حالی که بیشترین مقدار آن پیش از این در تاریخ 15 دی ماه 1392 به میزان 89 هزار و 500 واحد به ثبت رسیده بود.

    در همین بازه زمانی شاخص قیمت از 44هزار و 924 واحد با بیش از 35 درصد افت به 29هزار و 4 واحد تنزل یافته است. به بیان دیگر با وجود افت 35 درصدی سطح عمومی قیمت‌ها، شاخص کل مرز تاریخی خود را پشت سرگذاشته است.

    رضا کیانی ،مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه سود تقسیمی کلید حل معمای تفاوت میان محاسبات شاخص قیمت و شاخص کل است،گفت:در این بازه زمانی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران نزدیک به 1435 هزار میلیارد ریال سود نقدی تقسیم کرده‌اند.

    وی ادامه داد :بازدهی سهام از دو منبع رشد قیمت و سود نقدی بدست می‌آید و تغییرات شاخص قیمت تنها نشان‌دهنده بازدهی ناشی از تغییرات قیمت است در حالی که تغییرات شاخص کل بیانگر بازدهی ناشی از نوسانات قیمت و سود نقدی است.

    به گفته این مقام مسئول در محاسبات شاخص،تغییرات ارزش بازاری به عنوان پارامتر اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد. تغییرات ارزش بازار می‌تواند به دلایلی به جز تغییر سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یا کاهش یابد.

    افزایش سرمایه، ورود و خروج شرکت به بورس و سود تقسیمی نیز بر میزان ارزش بازار اثر می‌گذارند اما اثر آن‌ها در محاسبات شاخص تعدیل می‌شود.

    کیانی با اشاره به روند نوسان ارزش بورس تهران در 4 سال اخیر افزود: در تاریخ 15 دی ماه 1392ارزش بورس تهران به بیش از 4 هزار و 383 هزار میلیارد ریال رسید در حالی که طی تاریخ 4 آذر ماه 1396 به نزدیک 3 هزار و 610 هزار میلیارد ریال تنزل پیدا کرد.

    در این بازه زمانی شرکت‌های بورسی با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بیش از 423 هزار میلیارد ریال به ارزش خود افزوده‌اند، همچنین شرکت‌های جدیدی با ارزش نزدیک به 373 هزار میلیارد ریال در بورس تهران پذیرفته شده و شرکت‌هایی با ارزشی نزدیک به 16 هزار میلیارد ریال از بورس تهران اخراج شده‌اند.

    به باور وی،با حساب سرانگشتی تغییرات ارزش بازار و در نظر گرفتن پارامترهای ورود و خروجی یادشده نیز بیانگر افت 35 درصدی است که بسیار نزدیک به تغییرات شاخص قیمت است.

    MV2+Delist_list_Capinc)/MV1)_1))=تغییرات تعدیلی ارزش بازار بدون سود تقسیمی

    %35_~1-(4383/(423_373_16+3610)=

    کیانی پیچیدگی محاسبات شاخص با توجه به مواردی همچون تقسیم دارایی روی کل پرتفوی و سرمایه‌گذاری‌مجدد را یادآور شد و گفت: با حساب تقریبی می‌توان محاسبات انجام شده را با شاخص قیمت مقایسه کرد.بر این اساس می توان برای تخمین تقریبی شاخص کل که سود تقسیمی را نیز دربردارد، سود تقسیمی 1435 هزار میلیارد ریالی را نیز در محاسبات وارد کرد.

    MV2+Delist+DPS_List_CapInc/MV1)_1))=تغییرات تعدیلی ارزش بازار با سود تقسیمی

    2.7%_~1_(4383/(423_373_1435+16+3610))

    مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با بیان اینکه تغییرات ارزش بازار در بازه زمانی مورد بررسی در صورتی که با سود تقسیمی نیز تعدیل شوند، عددی کمتر از 2.7- درصد را نشان می‌دهند،تصریح کرد: در این بازه زمانی شاخص کل رشدی حدود یک درصد داشته است. این اختلاف از سرمایه‌گذاری مجدد سودهای تقسیمی شرکت‌ها که از ارزشی نزدیک به 40 درصد ارزش بازار برخوردار ‌بوده‌اند، ناشی می‌شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مطابق استانداردهای بین‌المللی محاسبه‌ شاخص کل، سودهای تقسیمی شرکت‌ها مجدد در بازار سرمایه‌گذاری می‌شوند،یادآور شد: با توجه به آن که روند حرکتی بازار در این دوره ابتدا نزولی و سپس صعودی بوده و در پایان دوره نیز مقداری بیش از ابتدای خود داشته، تمامی سودهای تقسیمی پس از سرمایه‌گذاری مجدد به رشد شاخص کمک کرده‌اند.

    در جداول زیر تغییرات ارزش بازار، افزایش سرمایه، سودهای تقسیمی، شاخص‌ها و ورود و خروج شرکت‌ها در بازه زمانی مورد بررسی و به تفکیک سال ارائه شده‌اند.

     

    برچسب ها