عصر خودرو

رونق معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

عصر بازار- فرابورس ایران معاملات هفته گذشته را در حالی پشت سر گذاشت که ارزش بازار و ارزش معاملات افزایش یافت، اما در مقابل حجم دادوستدها و شاخص کل با کاهش روبه‌رو شد.

رونق معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم طی 4 روز معاملاتی یک‌هزار و 157 میلیون ورقه بهادار در 144 هزار دفعه مبادله شد که ارزش آن 8 هزار و 307 میلیارد ریال بود. به این ترتیب در مقایسه با هفته پیشین در حالی که حجم معاملات با افت 18 درصدی روبه رو شد اما ارزش دادوستدها رشد 15 درصدی را تجربه کرد.
    همچنین ارزش بازار فرابورس با افزایش 0.4 درصدی میزان رشد خود از ابتدای سال را به حدود 14 درصد رساند، اگرچه شاخص کل 1.7 درصد در هفته قبل ریزش کرد تا بازدهی آیفکس از ابتدای امسال به رقم 15.8 درصد برسد.
    معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس نیز نشان می‌دهد بهترین عملکرد هفتگی را در رشد حجم و ارزش معاملات، بازارهای اول و ابزارهای نوین مالی کسب کردند به طوری که در این دو بازار به ترتیب حجم معاملات 30 و 102 درصد و ارزش دادوستدها 31 و 51 درصد افزایش یافت. سایر بازارها اما با افت مبادلات نسبت به هفته پیشین روبه‌رو شدند.
    در همین حال رصد دادوستدهای انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی نیز حاکی از آن است اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هفته سبزی را به واسطه رشد معاملات تجربه کردند.
    هفته قبل اوراق بدهی به میزان 6 میلیون ورقه به ارزش 5 هزار و 434 میلیارد ریال، ETFها در رقم 52 میلیون ورقه به ارزش 503 میلیارد ریال و در نهایت تسه‌ها در حجم 300 هزار ورقه به ارزش 221 میلیارد ریال معامله شدند.
    بر این اساس اوراق بدهی بیش از 50 درصد رشد در حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند و ETFها نیز بیش از 100 درصد افزایش در حجم و 48 درصد در ارزش معاملات را تجربه کردند. اوراق تسهیلات مسکن اما با حدود 10 درصد کاهش در حجم و ارزش دادوستدها روبه‌رو شدند.
    نگاهی به صنایع فرابورسی نیز نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی هفته پررونقی را تجربه کرده به طوری که 20 درصد از ارزش کل معاملات را به میزان 292 میلیارد ریال در بازار سهام به خود اختصاص داد. هفته گذشته ارزش کل معاملات بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم یک‌هزار و 445 میلیارد ریال رسید که پس از گروه فلزات اساسی صنایع محصولات شیمیایی، حمل و نقل، استخراج زغال‌سنگ و انبوه‌سازی در جایگاه دوم تا پنجم گروه‌هایی ایستادند که بالاترین سهم از ارزش کل معاملات را تجربه کردند.
    به موازات دادوستدهای انجام شده در بازارها یکشنبه 12 آذرماه نیز شاهد آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق مرابحه شرکت کرمان موتور در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم. نرخ این اوراق 17 درصد و مدت آن 24 ماهه است.

    برچسب ها