عصر خودرو

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار:

استفاده از قراردادهای آتی برای کنترل بازار سکه

عصر بازار- دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به تصویب راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس و همچنین ادامه نوسانات ارز، بازار مشتقه ارزی می تواند در جهت پوشش نوسانات نرخ ارز راهگشا باشد و به بانک مرکزی در تنظیم بازار کمک کند.

استفاده از قراردادهای آتی برای کنترل بازار سکه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران, سید عباس موسویان به نوسانات بازار ارز و سکه اشاره کرد و گفت: بخشی از نوسانات اخیر قیمت ارز و سکه مربوط به قیمت ها و رویدادهای جهانی است به طوری که با افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه و ارز نیز در داخل با تغییراتی مواجه می شود.
    وی افزود: اما بخشی از نوسانات که به حباب قیمتی و حبابی شدن قیمت ها مربوط است با استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند معاملات آتی ارز و قراردادهای اختیار معامله ارزی به طور کامل از بین می رود و نرخ ها کاملا واقعی و شفاف می شود.
    وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به نیاز کشور و نیز تصویب راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس، باید هرچه سریعتر این بازار برای کنترل نوسانات ارزی راه اندازی شود بنابراین لازم است بانک مرکزی به عنوان نهادی که مسئولیت بازار ارز را بر عهده دارد با مساعدت و همکاری سازمان بورس زمینه راه اندازی این بازار را فراهم کنند.
    دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: هم اکنون برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی، بسترهای لازم در بورس کالای ایران فراهم شده و بهتر است برای شروع معاملات آزمایشی برای بررسی جوانب کار راه اندازی شود و سپس معاملات رسمی را آغاز کرد. 
    موسویان در ادامه به حراج سکه از سوی بانک کارگشایی اشاره کرد و گفت: اگر حجم سکه در بازار از حد طبیعی کاهش پیدا کند، ممکن است بازار را دچار حباب کند لذا حراج سکه از سوی بانک مرکزی باید در جایگاه خود رصد شود تا متناسب با نیاز و مصرف داخلی تدابیری برای آن اندیشیده شود. بنابراین باید از اقدامات هیجانی در این خصوص اجتناب کرده و حراج سکه به صورت کارشناسی صورت بگیرد نه موردی و مقطعی؛ این در حالی است که بانک مرکزی در کنار حراج سکه در بانک کارگشایی می تواند از بازار مشتقه سکه هم استفاده کند تا به طور مستمر امکان پوشش نوسانات قیمتی را داشته باشد.

    برچسب ها