عصر خودرو

سهم ایران از تجارت ۳۲ هزار میلیارد دلاری جهان فقط ۰.۳۴ درصد

عصر بازار- کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) اعلام کرد ایران در سال میلادی گذشته تنها ۰.۳۴ درصد کل تجارت جهان را به خود اختصاص داده است.

سهم ایران از تجارت ۳۲ هزار میلیارد دلاری جهان فقط ۰.۳۴ درصد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود کل تجارت ایران با جهان در سال 2016 میلادی را 109 میلیارد دلار اعلام کرد. این رقم فقط معادل 0.34 درصد کل تجارت جهانی در این سال بوده است. کل تجارت جهان در سال 2016 بالغ بر 32 هزار میلیارد دلار گزارش شده است.

    ایران در سال 2016 بالغ بر 69 میلیارد دلار صادرات داشته است. ارزش واردات ایران در این سال نیز 40 میلیارد دلار بوده است که بر این اساس تراز تجاری ایران مثبت 29 میلیارد دلار بوده است که البته نفت و فرآورده های نفتی نیز جزو کالاهای صادراتی ایران محاسبه شده است.

    بر اساس این گزارش از کل صادرات 69 میلیارد دلاری ایران در سال 2016 بالغ بر 10 میلیارد و 202 میلیون دلار مربوط به صادرات خدمات بوده است . همچنین ایران 14 میلیارد و 694 میلیون دلار واردات خدمات در این سال داشته است .

    این نهاد بین المللی رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ایران در سال میلادی گذشته را بالغ بر 4.3 درصد برآورد کرده است که بالاتر از متوسط رشد تولید ناخالص داخلی جهان(2.2 درصد) و همچنین بالاتر از متوسط رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه(3.7 درصد) بوده است.

    سرانه تولید ناخالص داخلی ایران نیز 5276 دلار اعلام شده است.

    بر اساس این گزارش نرخ تورم ایران در سال 2016 بالغ بر 8.6 درصد شده و تراز حساب های جاری ایران به رقم 23 میلیارد و 566 میلیون دلار رسیده است.

    برچسب ها