عصر خودرو

افزایش حجم مبادلات؛ شرط موفقیت پیمان‌های پولی

عصر بازار- نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می گوید در صورتی که حجم عملیات و تجارت بین ایران با کشورهایی که با آنها پیمان پولی مشترک امضا می شود بالا باشد، این پیمان ها موفق خواهند بود.

افزایش حجم مبادلات؛ شرط موفقیت پیمان‌های پولی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، سید حسین سلیمی درباره شرایط موفقیت پیمان های پولی گفت: در صورتی که حجم عملیات بانکی بین ایران با کشورهایی که با آنها پیمان پولی امضا می شود، بالا باشد، این موضوع می تواند کمک قابل توجهی به تجارت و تسهیل آن کند.

    وی افزود: ایران در حال حاضر حدود 80 میلیارد دلار نفت، گاز و محصولات پتروشیمی در سال صادر می کند که این رقم به دلار یا یورو دریافت می شود؛ برای موفقیت پیمان های پولی باید این حجم بزرگ به ارز کشورهای متقابل دریافت شود.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه با اشاره به امضای پیمان پولی با ترکیه اظهارداشت: حجم تجارت غیرنفتی ایران با ترکیه حدود 5 میلیارد دلار است که رقم بالایی نیست؛ ایران می تواند به جای دلار یا یورو، لیر ترکیه دریافت کند و برای آن گشایش اعتبار انجام دهد و واردات خود را به ریال بپردازد ولی این رقم چندان بالا نیست.

    نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ادامه داد: واردات ایران از کشورهایی که با آنها پیمان پولی امضا کرده با پول آن کشور تهاتر می شود ولی این رقم در حال حاضر چندان سرنوشت ساز نیست.

    سلیمی در عین حال گفت: به هرحال این پیمان ها گشایشی در شرایط موجود که در نقل و انتقال دلار مشکل داریم، به وجود خواهد آورد.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: برای موفقیت پیمان های پولی لازم است تا دست کم 20 تا 30 میلیارد دلار از حجم مبادلات ایران با کشورهای دیگر از این طریق انجام شود.

    برچسب ها