عصر خودرو

کمبود گاز چین در فصل سرما

عصر بازار- تلاش چین برای پاکسازی محیط زیست، تبعات ناخواسته‌ای را به دنبال داشته و به کمبود گاز برخی از مناطق در روزهای سرد زمستان منجر می‌شود.

کمبود گاز چین در فصل سرما
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پکن برای مقابله با آلودگی امسال تدابیر سخت گیرانه‌ای را به اجرا گذاشته که استفاده از زغال سنگ را برای گرمایش صنعتی و مسکونی محدود کرده و تقاضا برای گاز را که گزینه پاک‌تری به شمار می‌رود، افزایش داده است.

    با وجود اشباع عرضه گاز طبیعی در بازار جهانی به دلیل پروژه‌های عظیمی که راه اندازی شده‌اند، محدودیت‌های زیرساخت مانند روند کند ساخت خط لوله در داخل چین، استفاده از گاز در این کشور را محدود کرده است.

    به گفته ونگ وانگ، مشاور ارشد شرکت وود مک‌کنزی در بخش گاز و LNG چین، تحلیل تعادل عرضه و تقاضای چین نشان می‌دهد که می‌توان از کمبود عرضه تا حد زیادی اجتناب کرد به شرطی که همه منابع عرضه و زیرساخت با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند با این‌همه اگر یخبندان روی دهد، کمبود روزانه گاز مطمئنا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

    کمبود گاز در استان‌های شمالی چین که به گرمایش مرکزی تامین شده از سوی دولت متکی هستند شدید خواهد بود و این مسئله نارضایتی را در میان ساکنان برانگیخته است.

    به گفته مشاور وود مک کنزی، اگرچه واردات LNG راه‌کار مقبولی است اما توان مالی نیز مسئله مهمی محسوب میشود.

    طبق آمار رویترز، قیمت LNG در چین به بالاترین میزان از سال 2011  تاکنون صعود کرده است. این در حالیست که تولید گاز طبیعی داخلی 9.7 درصد در 10  ماه نخست امسال رشد کرده است. واردات از طریق خط لوله از صادرکنندگان آسیای مرکزی نیز 5.9 درصد در 10 ماه نخست سال 2017 افزایش داشته است. واردات LNG طی این مدت تقریبا 50 درصد افزایش یافت.

    بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، پیامد سیاسی و اجتماعی کمبود گاز، واکنش مقامات را بدنبال داشته است و کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین به شرکت‌های فعال در این بازار هشدار داده قیمت‌ها را ثابت نگه داشته و نسبت به تامین مناسب اطمینان حاصل کنند.

    برچسب ها