عصر خودرو

کارشناس اقتصادی کشور «عبده تبریزی» :

فروش۳۵۰هزارسکه در یک روز،نتیجه کاهش سودبانکی است

عصر بازار- حسین عبده تبریزی از کارشناسان اقتصادی کشور :بررسی‌های آماری نشان می‌دهد فقر در کشور ما در یک دهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

فروش۳۵۰هزارسکه در یک روز،نتیجه کاهش سودبانکی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین, عمده دلیل این اتفاق به رویکرد نادرست دولت‌های نهم و دهم به اقتصاد بر می‌گردد که باعث شد اقتصاد کشور به لبه پرتگاه برود. تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست اتخاذ شده در دولت‌های نهم و دهم وضعیتی را به وجود آورد که باعث شد شکاف عمده‌ای میان درآمد و هزینه شهروندان ایجاد شود. این اتفاق به‌گونه‌ای علت و معلول تمایل به مهاجرت ایرانیان به کشور‌های دیگر برای کار و سرمایه‌گذاری است؛ اتفاقی که خود منجر می‌شود فقر در کشور عمیق شده و توسعه به تعویق بیفتد.

    20‌میلیارد دلار خروج سرمایه

    وی گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین بازگرداندن سرمایه ایرانیانی که به هر دلیل از کشور مهاجرت کرده‌اند، شده است. نمی‌توان عنوان کرد در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است، اما همچنان حجم بالایی از سرمایه ایرانیان در کشور‌های دیگر در گردش است و هشدار‌دهنده آنکه تمایل به مهاجرت برای کار کردن و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور همچنان زیاد است.

    این تحلیل گر مسائل اقتصادی عنوان کرد: اطلاعاتی که دارم نشان می‌دهد 1.5 میلیون ایرانی درصف مهاجرت به استرالیا و کانادا هستند که این عدد ترسناکی است. خروج نیروهای کارشناسی و ورزیده به اقتصاد ملی آسیب می‌زند و یکی از دلایل تهیدست شدن ایرانیان، مهاجرت نیروهای نخبه است.

    عبده تبریزی با اشاره به اینکه درحال حاضر پولی درایران نیست که امیدوار باشیم به رشد مثبت سرمایه‌گذاری منجر می‌شود، ادامه داد: علاوه براین آمارهایی هست که نشان می‌دهد از 85 میلیارددلاردرآمد ارزی ایران 45‌میلیارد برای واردات اختصاص یافته است و اگر ارزش قاچاق را نیز 20 میلیارد دلار فرض کنیم به نظر می‌رسد 20 میلیارد دلار خروج سرمایه داشته‌ایم. در چنین شرایطی معلوم است که اقتصاد ایران با رشدهای پایین مواجه می‌شود و ایرانیان فقیر‌تر می‌شوند.

      عبده تبریزی ادامه داد: یکی از دلایل کندشدن جریان گردش سرمایه وجود 2/5‌میلیون واحد مسکونی است که ارزش آنها به قیت بازار 170 میلیارد دلار است. کدام سیاست‌ها بود که راه رابرای سرمایه‌گذاری دراین بخش درشرایط کاهش قدرت خرید جامعه هموار می‌کرد. فسادی که در داستان میان سازندگان و نهادهای مدیریت شهری رخ می‌داد و سازندگان را مجبور می‌کردتراکم خریداری کنند را باید پیگیری کرد. برپایه کدام سیاست بود که خانه سازان خانه‌های 15 سال ساخت را تخریب کردند تا به جای خانه سه طبقه خانه شش طبقه بسازند؟ چگونه است که سازمان مالیاتی نتوانست ازکسانی که سود‌های بزرگ از بخش مسکن بردند مالیات بگیرد. درشرایطی که ایران به هردلار ی که دربخش مسکن به خواب رفته است نیازدارد و نمی‌تواند ازآنها استفاده کند این طبیعی است که فقر در ایران گسترش یابد.

    او در پاسخ به بحثی که یکی از جامعه شناسان مطرح کرد و گفت کاهش ارزش پول ملی در ایران موجب گسترش شمار فقیران شده است، گفت: با توجه به اینکه خروج سرمایه درایران روند فزاینده دارد اگر دلار را ارزان نگه داریم به سود ثروتمندان و به زیان تهیدستان عمل کرده‌ایم.

    عبده تبریزی گفت:  الان نظام بانکی ایران واقعا یک نقطه ضعف بنیادین است و می‌تواند امنیت ملی را با آسیب جدی مواجه کند. عبده تبریزی گفت:تاکنون سابقه نداشته است که دریک روز 350 هزار سکه دادو ستد شود و این نشان می‌دهد وقتی نرخ سود بانک‌ها با دستور کاهش یابند نقدینگی به بازارهای دیگر کوچ می‌کند. من تاکید می‌کنم ادامه سیاست‌های فعلی حاکم برسرنوشت کشور به توسعه فقر در ایران دامن خواهد زد. الان روزگار پنج دهک تهیدست جامعه بسیار غم انگیراست و باید برای جلوگیری از اینکه دهک‌های فقیر بیشتر شوند، فکر اساسی شود.

    برچسب ها