عصر خودرو

معاون وزیر کار:

اثر توسعه اشتغال روستایی بر اقتصاد از آغاز سال ۹۷ قابل مشاهده است

عصر بازار- معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اثر اجرای طرح های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری با رویکرد توسعه تعاونی ها بر اشتغال و اقتصاد کشور از ابتدای سال ۹۷ قابل رویت خواهد بود.

اثر توسعه اشتغال روستایی بر اقتصاد از آغاز سال ۹۷ قابل مشاهده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, «حمید کلانتری» با تشریح روند اجرایی شدن طرح «یکهزار روستا، یکهزار تعاونی» اظهار داشت: در گام نخست باید روستاهای مورد نظر برای اجرای طرح شناسایی می شدند که با کمک سازمان برنامه و بودجه 2 هزار روستا شناسایی و در نهایت 270 روستا انتخاب شد.
    وی با بیان اینکه 1200 عرصه کاری در این روستاها شناسایی شده است، گفت: از میان روستاهای منتخب 130 روستا می خواستند تعاونی های خود را توسعه دهند و 140 روستا نیز در صدد بودند تعاونی جدید ایجاد کنند.
    کلانتری بیان داشت: در این طرح مقدمات بهره مندی تعاونی های روستایی را برای استفاده از اشتغال فراگیر روستا فراهم کردیم و این رویه ادامه می یابد.
    کلانتری معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه تعاونی ها باید انسجام تشکیلاتی یافته و مجوزهای لازم را دریافت کنند، اظهار داشت: بانک مرکزی دستورالعمل های اجرایی را برای پرداخت تسهیلات ارزانقیمت به بانک های توسعه تعاون، رفاه، پست بانک و کشاورزی و نیز صندوق کارآفرینی امید ابلاغ کرده است و این تعاونی ها می توانند با استفاده از مصوبات کارگروه اشتغال در استان های خود برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
    معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تسهیلات آماده است و مشکلی در زمینه تامین منابع آن وجود ندارد.
    وی میزان اعتبار برای اشتغال فراگیر را 200 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که 2 درصد نرخ سود تسهیلات آن مشمول یارانه دولت است.
    کلانتری همچنین منابع مورد نظر برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفت جمعیت را 120 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
    وی گفت: اکنون میانه ماه نهم سال هستیم و حدود سه ماه و نیم تا پایان سال باقیمانده که اگر زمینه ها در مناطق روستایی فراهم شده باشد، منابع مالی آن فراهم است.
    کلانتری معتقد است، در مدت باقیمانده از سال جاری می توان 40 هزار میلیارد ریال برای تاسیس تعاونی های مورد نظر در مناطق روستایی و شهرهایی با جمعیت کمت ر از 10 هزار نفر تخصیص داد.
    وی درباره ویژگی های تسهیلات اشتغالزایی در روستاها اظهار داشت: این تسهیلات پس از پرداخت حداکثر 2 سال دوره تنفس دارد و بعد از 6 سال باید به طور کامل بازگردانده شود.
    معاون وزیر کار اظهار داشت: هرچند حدود 9 سال زمان می برد تا تسهیلات گیرنده وام اشتغالزایی را بازپرداخت کند اما می توان آثار آن را بر شاخص های اشتغال در بهار سال آینده مشاهده کرد.
    وی همچنین در خصوص تعاونی های زنان گفت: تحولات اجتماعی سبب شده که زنان حضور بیشتری در بازار کار کشور بیابند و تعاونی ها فرصت خوبی است که بتواند زمینه اشتغال زنان را افزایش دهد.
    وی با ارائه ایده تحت عنوان «اقتصاد تعاون راه سوم» گفت: جامعه باید با این ظرفیت ها بیشتر آشنا شود تا بتوانیم به سوی اشتغال و رفع فقر گام برداریم.
    نمایندگان مجلس شورای اسلامی تیر ماه امسال در مصوبه ای به دولت اجازه دادند با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیات امنای صندوق توسعه ملی معادل یک میلیارد و 500میلیون دلار از منابع صندوق برداشت کند.
    این منابع به صورت قرض الحسنه نزد بانک های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق های کارآفرینی امید و حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سپرده گذاری می شود تا صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

    برچسب ها