عصر خودرو

رشد ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از ایران طی هشت ماهه امسال

عصر بازار- مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور گفت: در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۶ میلیون و ۵۵ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد افزایش داشته است.

رشد ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از ایران طی هشت ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، رضا نفیسی روز چهارشنبه افزود: در ماه های گذشته به دلیل برخی موضوعات منطقه ای، سبب توقف ترانزیت ورودی کالا از مرزهای غربی شده بود، که بخشی از این مشکل با پیگیری های این سازمان و سایر دستگاه های ذیربط و نیز همکاری بخش خصوصی فعال در زمینه حمل و نقل بین المللی بویژه در بخش ترانزیت سوخت رفع شد.
    وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده در این مدت، بیش از یک میلیون و 772 هزار تن مربوط به مواد نفتی و حدود 4 میلیون و 281 هزار تن شامل مواد غیرنفتی بوده است و مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج، گازوئیل، لاستیک و پنبه عمده ترین کالاهای عبوری از خاک ایران بوده است.
    مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود: در هشت ماهه نخست امسال از میان مرزهای کشور بندر شهید رجایی با 2 میلیون و 194 هزار تن معادل 36.2 درصد، فعال ‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می ‌رود؛ پس از آن مرزهای پرویزخان با وجود غیرفعال بودن آن در ماه گذشته با این حال به واسطه فعالیت قابل توجه این مرز در 6 ماهه ابتدایی سال با 17 درصد و بازرگان 10.8 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
    نفیسی بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را همانند ماه های گذشته سال جاری از مبداء عراق به مقصد امارات اعلام کرد که به طور عمده برای ترانزیت فرآورده های نفتی بوده است.
    وی با قدردانی از تلاش‌های بخش خصوصی مرتبط با امر ترانزیت کالا در کشور، خاطرنشان کرد: از سرگیری ترانزیت فرآورده های سوختی از مسیر جمهوری اسلامی ایران و تلاش و فعالیت بخش خصوصی و تشکل های صنفی در حوزه حمل‌ ونقل بین المللی در کنار اقدامات و رایزنی های بین المللی و منطقه ای گسترده‌ حاکمیتی از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از کشور بوده است.
    نفیسی ابراز امیدواری کرد، با توجه به حادثه ناگوار زلزله در استان کرمانشاه و وابستگی زندگی و معیشت مردم این استان مرزی و ترانزیتی کشور به کسب و کار پایدار در پایانه های مرزی این استان، هرچه زودتر با صلاحدید مسئولان و لحاظ کردن ملاحظات اقتصادی در کنار ملاحظات امنیتی، بار دیگر شاهد فعالیت مرزهای این استان بوده و روند صعودی ترانزیت برای ماه های آتی نیز حفظ شود.
    جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای ظرفیت های زیادی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر با استفاده از شیوه‌های مختلف حمل‌ و نقل بوده و دولت در صدد است برای افزایش درآمدهای ارزی ترانزیت کالا و مسافر در کشور بیش از پیش تقویت شود.

    برچسب ها