عصر خودرو

نماینده مجلس شورای اسلامی :

ایران در پی گسترش تبادلات انرژی با ارمنستان

عصر بازار- خانلری گفت: در بین کشورهای همسایه ارمنستان از انرژی اتمی برخوردار است و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا تبادلات انرژی متفاوتی را با این کشور داشته باشیم.

ایران در پی گسترش تبادلات انرژی با ارمنستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، کارن خانلری عضو نماینده مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان اظهار کرد: روابط ایرانیان و ارامنه از نظر تاریخی یکی از قدیمی‌ترین روابط بین ملت‌هاست که این سابقه به حدود سه هزار سال پیش برمی گردد.

    وی گفت: این حجم از مشترکات فرهنگی بین ایرانیان و ارامنه، می‌تواند باعث روابط اقتصادی پایدار بین این دو ملت شده و پیشرفت را برای هر دو  فراهم کند.

    این نماینده مجلس بیان کرد:از آنجایی که ارمنستان بین ایران و اروپا قرار دارد، ایران می‌تواند از راه‌های ترانزیتی این کشور استفاده کند.

    وی با تاکید بر ضرورت افزایش ارتباطات اقتصادی ایران-ارمنستان بیان کرد: مهم ترین کشورهای اروپایی که در ارمنستان مشغول به سرمایه گذاری هستند شامل فرانسه، آلمان ، یونان و ایران هستند.

    خانلری تصریح کرد: اگر چه در سال‌های اخیر ارتباطات اقتصاد انرژی ایران و ارمنستان گسترش پیدا کرده است و از خط لوله صادرات گاز و انتقال برق، فشار قوی و احداث نیروگاه برقابی در کنار رود ارس انجام شده اما باید هر چه زودتر ارتباطات ریلی هم تکیل شود تا بتوانیم زیرساخت‌های ارتباطات اقتصادی را به حداکثر برسانیم.

    این نماینده مجلس، ارمنستان را نزدیکترین دوست ایران در منطقه قفقاز جنوبی  دانست و بیان کرد:با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، ارمنستان همیشه با ایران ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشته و این امر نشان دهنده آن است که خلل و خدشه ای در همکاری های خود با ایران نداشته است.

    خانلری افزود: هم اکنون، مقصد عمده گردشگران ایرانی، کشور ترکیه است که به عنوان رقیب تاریخی و تمدنی و سرزمینی ایران شناخته می‌شود، بنابراین به نفع دو کشور است که ارتباط گردشگری را هر چه بیشتر گسترش دهند.

    این نماینده مجلس  به روابط گردشگری ایران و ارمنستان اظهار امیدواری کرد و  اضافه کرد: البته با بازسازی مناطق گردشگری شهرستان جلفا و تلاش های منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس بازدید گردشگران ارمنی افزایش یافته است و علاوه بر آن با جهانی شدن کلیساهای آذربایجان و ثبت آنها در میراث جهانی علاقه ارمنیان جهان به بازدید از این آثار افزایش یافته است .

    خانلری درپایان، بر ضرورت حذف موانع اقتصادی بین ایران و ارمنستان اشاره کرد و اذعان کرد:لازم است که عوامل بازدارنده بر سر همکاری اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان برداشته شود.

    برچسب ها