عصر خودرو

کاهش بهای نفت در پی افزایش ذخایر سوختی آمریکا

عصر بازار- قیمت‌های نفت روز چهارشنبه در پی افزایش ذخایر محصولات نفتی پالایش شده که منعکس کننده تقاضای ضعیف است، با کاهش روبه‌رو شد.

کاهش بهای نفت در پی افزایش ذخایر سوختی آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بهای نفت برنت که قیمت پایه برای بازار بین‌المللی است، 24 سنت یا 0.4 درصد کاهش یافت و به 62.62 دلار در هر بشکه رسید.

    نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 24 سنت یا 0.4 درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی معاملات روز سه‌شنبه، 57.38 دلار در هر بشکه معامله شد.

    به گفته معامله‌گران، قیمت‌ها پس از این کاهش یافت که گزارش موسسه امریکن پترولیوم در اواخر روز سه شنبه نشان داد در هفته منتهی به اول دسامبر، ذخایر بنزین 9.2 میلیون بشکه و ذخایر میعانات شامل دیزل موتوری و نفت کوره 4.3 میلیون بشکه افزایش یافته است.

    این دیدگاه که ذخایر سوخت بالاتر به تقاضای ضعیف‌تر اشاره دارد، کاهش ذخایر نفت خام را تحت الشعاع قرار داد. ذخایر نفت خام آمریکا در همین مدت به میزان 5.5 میلیون بشکه کاهش یافت و به 451.8 میلیون بشکه رسید.

    به گفته تحلیلگران، خارج از آمریکا کاهش عرضه از سوی اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان که هفته گذشته موافقت کردند کاهش تولیدشان را تا پایان سال میلادی آینده ادامه دهند، کمک کرده قیمت‌های برنت بیش از 40 درصد از ژوئن و بیش از 130 درصد از اوایل سال 22016 افزایش پیدا کند.

    بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران بر این باورند که با در نظر گرفتن اینکه احتمالاً کاهش عرضه نفت جهانی تا پایان سال 2018 ادامه پیدا خواهد کرد، قیمت‌های نفت به خوبی پشتیبانی شده‌اند.

    بانک امریکا مریل لینچ در دورنمای سال 2018 اعلام کرد تقاضای جهانی قوی و محدود شدن عرضه کمک خواهد کرد قیمت نفت تا اواسط سال 2018 به 70 دلار در هر بشکه صعود کند. یک عاملی که ممکن است تلاش‌های اوپک و روسیه برای کاهش عرضه و حمایت قیمت‌ها تضعیف شود، تولید نفت آمریکا است که از اواسط سال 2016 به میزان 15 درصد رشد کرده و به 9.68 میلیون بشکه در روز رسیده که نزدیک به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی - بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان- است.

    به گفته فواد رزاق زاده، تحلیلگر کارگزاری معاملات فارکس، تولیدکنندگان شیل آمریکا همچنان به کسب سهم بازار ادامه می‌دهند.

    اما به گفته جورجی اسلاوف، مدیر تحقیقات در شرکت کارگزاری کالای مارکس اسپکترون، عملکرد اقتصادی ضعیف‌تر و کاهش استفاده از ظرفیت پالایش در سه ماهه نخست سال میلادی آینده ممکن است بر تقاضا برای نفت تاثیر منفی گذاشته و به قیمت ها لطمه بزند.

    برچسب ها