عصر خودرو

الجزیره:

تحریم کشورهای عربی علیه قطر ایران را منتفع کرد

عصر بازار- به گفته کارشناسان، تلاش ایران، ترکیه و پاکستان برای افزایش مبادلات تجاری دوجانبه با قطر، بعد از تحریم های وضع شده از سوی عربستان و متحدانش علیه دوحه، به نفع هر ۴ کشور منطقه تمام شده است.

تحریم کشورهای عربی علیه قطر ایران را منتفع کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، به گفته کارشناسان، تلاش ایران، ترکیه و پاکستان برای افزایش مبادلات تجاری دوجانبه با قطر، بعد از تحریم های وضع شده از سوی عربستان و متحدانش علیه دوحه، به نفع هر 4 کشور منطقه تمام شده است.

    عربستان، امارات، مصر و بحرین روز 5 ژوئن کلیه روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و محاصره زمینی، دریایی و هوایی ای را علیه این کشور به اجرا گذاشتند.

    تحلیلگران معتقدند این بحران به کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه کمک کرده تا تجارت دوجانبه با قطر را افزایش دهند و ضمن گشودن مسیرهای تجاری جدید، روابط سیاسی خود با دوحه را نیز تقویت کنند.

    لوسیانو زاکارا، کارشناس مطالعات اسلامی و حاشیه خلیج فارس در دانشگاه قطر گفت: «مبادلات تجاری بین ایران و و قطر در طی کمتر از 6 ماه رشدی 117 درصدی را شاهد بوده که این نشان دهنده تاثیر کوتاه مدت این بحران است و در درازمدت هم برای دو کشور مفید خواهد بود.»

    آمارهای منتشر شده از سوی سازمان گمرک ایران در ماه گذشته نشان می دهد که این کشور در طی بازه زمانی 5 ماهه 737 هزار و 500 تن کالای غیرنفتی به ارزش 67.5 میلیون دلار به قطر صادر کرده که رشدی 30.8 درصدی از نظر حجم و رشدی 60.57 درصدی از نظر ارزش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

    زاکارا افزود: «ایران به بازار قطر بسیار علاقمند است... آنها با تلاش برای تامین نیازهای خاص قطر تعهد خود را نشان داده اند. این روابط تجاری حتی در صورت حل بحران بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز پابرجا باقی خواهد ماند.»

    ایران و قطر در بزرگترین میدان گازی جهان نیز سهیم هستند. چند هفته بعد از وضع تحریم های کشورهای عربی، قطر طرح هایی را برای افزایش 30 درصدی تولید گاز از این میدان اعلام کرد.

    به گفته زاکارا، این نشان دهنده اهمیتی است که قطر به هماهنگی بیشتر با ایران در زمینه تقسیم و همچنین قیمت گذاری گاز قائل است.

    امضای اخیر موافقتنامه حمل و نقل زمینی کالا بین ایران، ترکیه و قطر نیز که با هدف کاهش هزینه و مسافت حمل کالاها صورت گرفته، یک گام مهم دیگر در مسیر تقویت روابط تجاری دو کشور است.

    برچسب ها