عصر خودرو

صادرات۴۰ درصدی نفت ایران به قاره سبز

عصر بازار- صادرات۴۰ درصد نفت ایران به اروپا، تمایل مجارستان به افزایش خرید نفت از ایران، رسیدن تولید نفت اوپک در ماه نوامبر به کمترین میزان در ۷ ماه اخیر، دعوت عربستان از آمریکا برای حضور در مناقصه توسعه انرژی هسته ای ریاض و تصمیم رپسول اسپانیا به واگذاری ۴.۴ میلیارد دلار از دارایی‌های گاز خود، مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

صادرات۴۰ درصدی نفت ایران به قاره سبز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، ایران در ماه نوامبر (آبان - آذر)40 درصد نفت صادراتی خود را به بازارهای اروپایی روانه کرد.
    اروپایی‌ها در دوران تحریم، خرید نفت خام از ایران را به نزدیک صفر رسانده بودند اما در 2 سال گذشته و پس از توافق برجام خرید محموله‌های نفت خام ایران را از سر گرفتند.
    اکنون شرکت‌های انگلیسی - هلندی شل، توتال فرانسه، آنی و ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان و رپسول اسپانیا از مشتریان محموله‌های نفت خام ایران در اروپا به شمار می روند.
    ایران همچنین در ماه نوامبر موفق شد 60 درصد نفت خام خود را روانه بازار آسیا کند، چین بزرگترین مشتری نفت ایران در آسیاست که بیش از 600 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند.

    **مجارستان در پی افزایش خرید نفت از ایران است
    به گزارش خبرگزاری ترند، «میهایلی وارگا» وزیر اقتصاد مجارستان پس از دیدار دیروز (13 آذرماه) با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با اشاره به روابط دیرینه دو کشور اظهار داشت: تمایل داریم که خرید نفت از ایران را در آینده افزایش دهیم.
    وی با اشاره به اینکه شرکت نفت و گاز «مول» مجارستان (MOL) پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام یک محموله یک میلیون بشکه ای نفت از ایران خریداری کرده است، گفت: قرار شد تا روابط مالی میان دو کشور تقویت شود؛ افزون بر این، تلاش می کنیم مشکلی برای سرمایه گذاران ایجاد نشود.

    **واردات نفت آسیا از ایران کاهش یافت
    به گزارش روزنامه گالف تایمز، در حالی که میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه اکتبر شاهد افزایش بود، واردات کلی مشتریان آسیایی از ایران در ماه اکتبر نسبت به بالاترین رقم 6 ماه اخیر که در ماه قبل به ثبت رسید، کاهش داشت.
    آمارهای دولتی و داده های رصد آمد و شد کشتی ها نشان می دهد که کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه اکتبر تقریبا 1 میلیون و 750 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده اند که 11.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.
    این رقم ها همچنان پایین تر از رقم های خریداری شده از ایران در اوایل سال جاری و سال گذشته است. میزان صادرات نفت ایران به آسیا در ماه نوامبر احتمالا کاهش بیشتری نشان خواهد داشت، زیرا به گفته یک منبع آگاه، بارگیری های نفت ایران به مقصد آسیا در ماه اکتبر به زیر 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده بود.

    **تولید نفت اوپک در ماه نوامبر به کمترین میزان در 7 ماه اخیر رسید
    تحقیقات رویترز نشان داد که تولید نفت اعضای سازمان اوپک، در ماه نوامبر سال جاری میلادی (با احتساب گینه استوایی) با 300 هزار بشکه در روز کاهش به کمترین میزان خود از ماه مه همین سال یعنی 32 میلیون و 480 هزار بشکه در روز رسید.
    علت این کاهش، رشد پایبندی ها به برنامه جهانی اوپک، کاهش تولید داوطلبانه برخی کشورها و افت صادرات نفت دو عضو اوپکی آنگولا و عراق ذکر شد.
    طبق آمار، سطح پایبندی اوپک به توافق یادشده در این مقطع به 112 درصد رسید که این میزان در ماه اکتبر 92 درصد اعلام شده بود.

    **وزیر انرژی عربستان: اوپک آمادگی واکنش به هرگونه اختلال ناگهانی را دارد
    رویترز به نقل از «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان نوشت که اعضای سازمان اوپک، در نیمه دوم 2018 نیز به برنامه کاهش تولید نفت خود پایدار ادامه می دهند تا اینکه بازار به تعادل برسد، اما تولیدکنندگان نفت، تولید کافی برای واکنش به هرگونه اختلال ناگهانی را دارند.
    به گفته الفالح، اوپک، خود در این زمینه ها تصمیم گیری می کند.

    **مالزی نفت 50 تا 6 دلاری را پیش بینی می کند
    به گزارش رویترز، شرکت دولتی نفت مالزی، پتروناس، در گزارش بازار نفت در سه سال آینده، انتظار دارد که قیمت جهانی نفت در فاصله سال های 2018 تا 2020 میلادی در حد 50 تا 60 دلار باشد و نفت 100 دلاری را بعید می داند.
    این شرکت معتقد است که رشد پایدار تقاضای جهانی، به کاهش سریعتر سطح ذخایر نفت و فرآورده های نفتی کمک می کند و بازار این کالا را متوازن خواهد کرد.
    بر اساس گزارش پتروناس، اکنون سطح تقاضای جهانی 98 میلیون بشکه در روز است که انتظار می رود در سال 2018 میلادی یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    **دعوت عربستان از آمریکا برای حضور در مناقصه توسعه انرژی هسته ای ریاض
    رویترز به نقل از «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان گزارش کرد که عربستان از شرکت های آمریکایی دعوت کرده است تا در برنامه توسعه انرژی هسته ای ریاض شرکت کنند.
    وی یادآور شد که عربستان از فن آوری هسته ای برای مقاصد نظامی استفاده نخواهد کرد.
    شرکت برق «واشنگتن هاوس» هم اکنون در حال مذاکره با شرکت های آمریکایی دیگر به منظور تشکیل کنسرسیومی برای پروژه چند میلیارد دلاری ایجاد دو راکتور هسته ای در عربستان برای مصارف غیرنظامی است.

    **رپسول 4.4 میلیارد دلار از دارایی‌های گاز خود را واگذار می کند
    به گزارش بلومبرگ، شرکت اسپانیایی رپسول قصد دارد چهار میلیارد و 400 میلیون دلار از دارایی های بخش گاز خود را در شرکت «گز نچرال» واگذار کند تا برای توسعه این شرکت در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نقدینگی ایجاد کند.
    رپسول به عنوان بزرگ ترین شرکت نفتی اسپانیا قصد سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک دارد.

    **تاسیسات گاز طبیعی «انجی» 100 درصد سبز می شود
    رویترز به نقل از ایزابل کوچر، مدیرعامل شرکت انرژی انجی فرانسه اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا سال 2050 میلادی همه تأسیسات گاز طبیعی خود را با انرژی های تجدید پذیر و بیوگاز جایگزین کند و 100 درصد به انرژی سبز تبدیل شود.
    این شرکت در ماه مه، تاسیسات اکتشاف نفت و گاز خود را به ارزش حدود چهار میلیارد دلار واگذار کرد و در ماه گذشته (نوامبر) نیز واحد مایع سازی گاز را به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به توتال فرانسه فروخت.
    انجی هم اکنون 70 پروژه بیوگاز در جهان در دست دارد که 40 مورد آن در فرانسه است و به گفته کوچکر در صورت اخذ تاییدیه، سرمایه گذاری سالانه خود در این حوزه را با10 برابر افزایش به صدها میلیون یورو خواهد رساند.

    برچسب ها