عصر خودرو

رکورد شکنی منفی تولید نفت اوپک

عصر بازار- تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه نوامبر (آبان-آذر) بار دیگر کاهش یافت و به کمترین سطح در شش ماه گذشته رسید.

رکورد شکنی منفی تولید نفت اوپک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، بر اساس بررسی تحلیلگران بلومبرگ و نیز اطلاعات به دست آمده از شرکت های نفتی و رهگیری کشتی ها، تولید اوپک در ماه میلادی گذشته 80 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به سطح 32 میلیون و 470 هزار بشکه در روز رسید که کمترین سطح از ماه مه (اردیبهشت-خرداد) گذشته است.
    اوپک در مه گذشته 32 میلیون و 290 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
    آنگولا ماه گذشته میلادی بیش از سایر اعضای اوپک تولید خود را کاهش داد. این کشور در ماه نوامبر 100 هزار بشکه در روز کمتر از ماه اکتبر (مهر-آبان) نفت تولید کرد.
    آژانس بین المللی انرژی که تولید نفت کشورهای اوپک را رصد می کند، ماه گذشته هشدار داده بود که تعمیرات و نگهداری میدان های نفتی آنگولا ممکن است تولید نفت این کشور آفریقایی را کاهش دهد.
    بررسی های بلومبرگ نشان می دهد، در ماه نوامبر 12 عضو اوپک که متعهد به کاهش تولید هستند، 118 درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده اند که نسبت به ماه پیش از آن افزایش دارد.
    سطح پایبندی کشورهای یاد شده به توافق کاهش تولید در ماه اکتبر 110 درصد بود.
    کشورهای نیجریه و لیبی از کاهش سطح تولید معاف هستند، اما بر اساس توافقات انجام شده در نشست 30 نوامبر (9 آذر) اوپک، آنها نیز موظفند از ماه ژانویه (دی-بهمن) محدودیت تولید را رعایت کنند.
    تولید نفت عربستان که بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک است، ماه گذشته با 40 هزار بشکه در روز کاهش به 9 میلیون و 970 هزار بشکه در روز رسید.
    تولید ونزوئلا نسبت به ماه اکتبر تغییری نکرد و در سطح یک میلیون و 860 هزار بشکه در روز ثابت ماند.
    تولید این کشور آمریکای لاتین که بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارد، مدت های مدیدی است که رو به کاهش است، زیرا شرکت ملی نفت این کشور با بحران مالی و میلیاردها دلار بدهی روبرو است.
    تولید نفت عراق که دومین تولید کننده نفت اوپک است در ماه نوامبر با 40 هزار بشکه در روز افزایش به چهار میلیون و 390 هزار بشکه در روز رسید، زیرا اختلال ایجاد شده در تولید نفت اقلیم کردستان این کشور برطرف شد.
     اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
    ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
    وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت کردند.
    در نشست 30 نوامبر (9 آذر) اوپک و غیر اوپک، توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال 2018 تمدید شد. نیجریه و لیبی دو عضو اوپک که تا پایان مارس 2017 از شمول کاهش تولید نفت مستثنی هستند، این بار موظف به رعایت محدودیت تولید شده اند.

    برچسب ها