عصر خودرو

رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق :

فضا برای بازگشت تجار ایرانی به کردستان عراق مساعد است

عصر بازار- رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت: امنیت لازم در کردستان عراق برقرار شده و توصیه می شود تجار و بازرگانان ایرانی فعال در این منطقه، فعالیتهایشان را از سر بگیرند.

فضا برای بازگشت تجار ایرانی به کردستان عراق مساعد است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «یحیی آل اسحاق» امروز سه شنبه افزود: بازار عراق بازار رو به توسعه ای است ، اگرچه رشد صادرات صنعتی ایران به این کشور کم شده، اما در مجموع صادرات به این کشور در نیمه نخست امسال 6 درصد رشد داشته است.
    به گفته این مقام مسئول، مناقشه کردستان نه فقط به اقتصاد این منطقه، بلکه به تجار و فعالان بازرگانی ایرانی نیز ضربه وارد کرد.
    وی ادامه داد: بازرگانان ایرانی بویژه افرادی که به سرمایه گذاری در این کشور اقدام کرده اند، تا حدودی با متوقف شدن پروژه هایشان مواجه شدند و عراقی ها نیز به تعهدات خود به آنان عمل نکردند.
    آل اسحاق خاطرنشان کرد: با پایان یافتن مناقشه، کردها بتدریج در حال جبران اشتباه های خود هستند و مرزهای ما با کردستان عراق نیز یکی یکی در حال باز شدن است.
    وی تصریح کرد:اکنون با امیدواری ایجاد شده، بسیاری از تجار ایرانی در حال بازگشت به این منطقه برای توسعه کار، فعالیت و تجارت خود هستند و توصیه اتاق مشترک ایران و عراق نیز بازگشت تجار و از سر گرفتن فعالیتهایشان است.
    رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق تصریح کرد: رونق اقتصادی اقلیم کردستان عراق رابطه مستقیم با امنیت این منطقه دارد و مطابق مشاهدات، اوضاع در حال بازگشت به شرایط عادی است.
    وی در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص بستن مرزها برای مدتی از سوی ایران و استفاده ترک ها از این فرصت برای توسعه مراودات تجاری با کردها در پی مناقشه ایجاد شده در این منطقه در ماه های گذشته، تاکید کرد: «این مطالب چیزی جز شایعه نیست و در این زمینه از ترک ها عقب نیفتاده ایم».
    به گزارش ایرنا، پیش تر «سیدحمید حسینی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، دستیابی به تجارت20 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی ایران و عراق را پیش بینی کرده بود.
    حسینی اعلام کرده بود که در 6 ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 277 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شده است و توانسته ایم رکورد صادرات ماهانه 600 میلیون دلاری به این کشور را حفظ کنیم.
    به گفته دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی، عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی با سه میلیارد و 200 میلیون دلار، پس از چین بوده، اما کمتر از یک سوم صادرات به اقلیم کردستان عراق انجام شده است.

    برچسب ها