عصر خودرو

حضور روس‌ها در کدام بخش نفت ایران پررنگ تر است؟

عصر بازار- پس از اجرای برجام و باز شدن دروازه های بازار نفت ایران روی کشورهای دنیا، شرکت‌های روس علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران اعلام کردند و علاوه بر اینکه با امضای چندین تفاهم نامه برای مطالعه میادین نفتی ایران، در صدر لیست خواستگاران نفتی ایران ایستاده اند، خریدار نفت خام ایران نیز هستند.

حضور روس‌ها در کدام بخش نفت ایران پررنگ تر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تعاملات نفتی بین ایران و روسیه اواخر سال گذشته و در دیداری که بین بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه صورت گرفت با بررسی پیشنهادی مبنی بر اینکه نفت ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته ‌شود و 50 درصد پول فروش نفت به روسیه به صورت نقدی تحویل ایران داده و50 درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود جنبه جدی تری به خود گرفت.

    زنگنه بعد از دیدار مذکور به خبرنگاران گفت ایران 100 هزار بشکه در روز به روسیه و براساس قیمت جهانی، نفت خواهد فروختقرار است 50 درصد پول فروش از نفت به صورت نقدی تحویل گرفته شود و 50 درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود؛ البته این به معنی تهاتر نیست.
    هرچند زنگنه از امضای نهایی قرارداد مذکور و اجرای آن خبر داده بود اما این قرارداد هفته گذشته و پس از حدود 9 ماه اجرا شد و وزیر نفت در حاشیه اجلاس 173 اوپک از صادرات نخستین محموله نفت خام ایران در ماه نوامبر به مقصد روسیه خبر داد.

    از سوی دیگر شرکت‌های ایرانی و روس برای اکتشاف چند میدان نفتی در فلات قاره ایران واقع در خلیج فارس مذاکره می‌کنند. همچنین شرکت ملی نفت با شرکت‌های لوک اویل، روسنفت، زاروبژنفت، تاتنفت، گازپروم و گازپروم نفت تفاهم‌نامه امضا کرده است و ایران برای بیش از 10 قرارداد توسعه میدان های نفت و گاز با روس ها مذاکره می کنند . میدان های منصوری، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش، از جمله میدان‌هایی هستند که درباره آنها با شرکت های روس مذاکره می شود.

    بر اساس این گزارش، اوایل شهریورماه شرکت گازپروم نفت نتایج مطالعات خود را برای میدان های چنگوله و چشمه خوش به شرکت ملی نفت ارائه کرد. گازپروم‌نفت برای مطالعه میدان چنگوله با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و میدان چشمه خوش با شرکت نفت مناطق مرکزی تفاهم‌نامه امضا کرده بود.

    از سوی دیگر اخیرا مذاکراتی بین شرکت ملی نفت و شرکت گازپروم برای توسعه میدان‌های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس شمالی آغاز شده است. این شرکت از ایران زمان بیشتری برای ارائه نتایج مطالعات خود خواسته و ایران این زمان را در اختیار آن ها قرار داده است.

    مذاکره با گازپروم نفت درحالی به قوت خود باقی است که در هفته دوم شهریورماه راهکارهای افزایش ضریب بازیافت نفت در میدان‌های آبان و پایدارغرب از سوی نمایندگان شرکت زاروبژنفت روسیه تشریح شد.تفاهم‌نامه مطالعه این 2 میدان مشترک، 22 تیرماه سال گذشته میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه امضا شده بود.

    برچسب ها