عصر خودرو

اوراق قرضه روسی – چینی آغازگر نظام مالی بدون دلار

عصر بازار- روسیه قصد دارد به زودی اوراق قرضه مبتنی بر یوآن را در بازار بورس خود منتشر کند. تحلیلگران معتقدند این اقدام گام مهمی در راستای کاهش وابستگی به سیستم دلاری و راه اندازی نظام مالی جدید بدون دلار است.

اوراق قرضه روسی – چینی آغازگر نظام مالی بدون دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مقاومتی نیوز، بورس اوراق بهادار مسکو به زودی معادل یک میلیارد دلار اوراق قرضه یوآنی منتشر خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند که این اقدام ممکن است شروع به کار یک سیستم مالی جهانی جدید غیردلاری باشد.

    در این راستا روسیه در ماه دسامبر یا ژانویه 6 میلیارد یوآن اوراق قرضه یوآنی با ضمانت 5 ساله را منتشر خواهد کرد. بانک مرکزی گفته است که با این اقدام سرمایه‌گذاری‌های آینده را مورد آزمایش قرار خواهد داد.

    طبق گفته گلیب زادویا تحلیلگر آنالیتیکا آنلاین، چنین اقداماتی حذف دلار را از پرداخت‌های دوجانبه ممکن خواهد ساخت و استفاده از یوآن و روبل را در میان‌مدت گسترش خواهد داد.

    طبق گفته تحلیلگران، اوراق قرضه روسی منتشر شده به یوآن می‌تواند برای چینی‌ها جالب توجه باشد؛ چراکه چین دارای هزاران میلیارد دلار نقدینگی اضافی و صدها هزار سرمایه‌گذار جدید است که در حال تلاش برای دسترسی به بازارهای جدید هستند.

    طبق گفته زادویا، با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، بازار اوراق قرضه می‌تواند فرصت بزرگی جهت نزدیک شدن روسیه به چین باشد.

    پیتر پوشکارف تحلیلگر اقتصادی می‌گوید که سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه یوآنی روسیه می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران چینی جهت تنوع‌بخشی به سبد اوراق دلاری‌شان باشد.

    نظام پولی جهان به سمت چندقطبی شدن

    به گفته پوشکارف این اقدام فعلا به صورت پایلوت بوده، زیرا یک میلیارد دلار در مقیاس روابط روسیه و چین بسیار کم است. با این حال این اقدام آغازی برای یک سفر طولانی است که یک حرکت اساسی را شکل خواهد داد و نشان می‌دهد که نظام پولی بین‌المللی در حال حرکت به سمت چندقطبی شدن است.

    این تحلیلگر معتقد است که تمایل کشورهایی از قبیل چین، روسیه و غیره جهت ایجاد یک سیستم بدون دلار طبیعی است. با این اقدام کشورها می‌توانند به تدریج از سیستم منسوخ پرداخت و تسویه دلاری که در آن نقش آمریکا قالب است، رهایی یابند.

    ایوان کاپوستیانسکی تحلیلگر فارکس می‌گوید که اوراق قرضه روسیه عواید بالایی دارد و حتی سرمایه‌گذاران غربی نیز احتمالا راهی برای دورزدن تحریم‌های احتمالی آمریکا پیدا خواهند کرد.

    برچسب ها