عصر خودرو

ایران و چین در پی حذف دلار از مبادلات بانکی

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی ایران و معاون کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین در مذاکرات امروز خود بر ضرورت گسترش همکاری های بانکی بین دو کشور و کاهش وابستگی به دلار و تکیه بر ارزهای محلی در مبادلات تجاری، به عنوان فصل مشترک روابط بانکی ایران و چین تاکید کردند.

ایران و چین در پی حذف دلار از مبادلات بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  میزان ، ولی اله سیف در دیدار «چن یوآن» با اشاره به سفر اخیر خود به چین و مذاکره با مقامات بانکی آن کشور ابراز امیدواری کرد موانع موجود در مسیر توسعه روابط بانکی ایران و چین به زودی مرتفع شود.  

    سیف با بیان اینکه روابط چین و ایران استراتژیک و صمیمانه است افزود: تسهیل روابط بانکی دو کشور نقش مهمی در اقتصاد تهران و پکن دارد و هرگونه گشایشی در این زمینه آثار مثبتی خواهد داشت.
    رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه در زمان تحریم ها مراودات بانکی ایران به 35 بانک محدود شده بود، تصریح کرد: روابط بانکی ایران پس از توافق برجام بهبود قابل ملاحظه ای داشته و در حال حاضر ایران با 250 بانک در سراسر دنیا روابط کارگزاری دارد.

    وی ادامه داد: اخیرا" با اگزیم بانک چین و بانک CDB (بانک توسعه چین) ارتباطاتی برقرار شده و امیدواریم روابط کارگزاری با این بانک‌ها به نتیجه برسد.

    رییس کل بانک مرکزی با تشریح اقدامات اخیر ایران در خصوص انعقاد پیمان های پولی دو جانبه در راستای کاهش وابستگی به دلار گفت: پیمان پولی دو جانبه ریال و یوان نقش مهمی در گسترش تبادلات تجاری و بانکی بین ایران و چین خواهد داشت و در این خصوص مذاکراتی با رییس کل بانک مرکزی چین انجام شده است.

    وی افزود: تجربیات و تلاش های چین در خصوص جهان روا کردن یوان می تواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد، ما نیز اقدامات خوبی در خصوص کاهش وابستگی به دلار انجام داده ایم.

    سیف همچنین با اشاره به انتشار اخباری در خصوص مشکلات بانکی پیش روی فعالان اقتصادی ایران در چین از معاون کنفرانس مشورتی سیاسی این کشور خواست تا این موضوع را بررسی کند.

    چن یوآن با تاکید بر اینکه کاهش روابط بانکی ایران و چین به دلیل تحریم های بانکی ایران رخ داد افزود: اکنون و پس از توافق برجام ظرفیت های بهتری برای توسعه این روابط ایجاد شده است.

    وی ضمن استقبال از افزایش روابط بانکی بین ایران و چین گفت: توسعه روابط بانکی پیش نیاز افزایش تعامل بین دو کشور است.

    معاون کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین گفت: در حال حاضر مناسبات تجاری دو کشور در سطح خوبی است؛ البته مشکلاتی نیز وجود دارد که رفع آن نیاز به تلاش دو کشور دارد.

    چن یوآن گفت: موضوع مشکلات بانکی دانشجویان و فعالان اقتصادی ایرانی را پیگیری و بررسی می کنم.

    وی با انتقاد از ناعادلانه بودن سیستم پرداخت بین المللی گفت: اگر حاکمیت گروهی از کشورهای توسعه یافته در ابزارهای پرداخت بین الملل را از بین ببریم وضعیت بهتری خواهیم داشت. این امر مستلزم گذشت زمان و برنامه ریزی و اقدامات جدی سایر کشورهاست. همچنین با استفاده از تجربیات شکل گیری یورو می توان واحد پولی مشترک بین کشورها ایجاد کرد که در انحصار کشوری خاص نباشد. تا آن زمان بایستی از ظرفیت های موجود برای گسترش روابط بانکی استفاده کنیم.

    معاون کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین با ابراز خرسندی از رفع تحریم های هسته ای ایران، برجام را فرصت خوبی برای گسترش مجدد روابط اقتصادی و بانکی بین دو کشور دانست و تاکید کرد تمام توان خود را برای تقویت و توسعه این روابط به کار می گیرد.

    برچسب ها