عصر خودرو

اختلاف در نرخ پرمیوم

ادامه فروش محموله‌های گازوئیل در رینگ صادراتی بورس انرژی

عصر بازار: دومین و سومین عرضه موفق گازوئیل در رینگ صادراتی بورس انرژی انجام شد و دو محموله هزار تنی این فرآورده نفتی به مقصد افغانستان و از مبدا انبار نفت مشهد و ساری مورد معامله قرار گرفت.

ادامه فروش محموله‌های گازوئیل در رینگ صادراتی بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روز گذشته، محموله هزار تنی گازوئیل به مقصد افغانستان و از مبدا انبار نفت مشهد با حداکثر قیمت پایه منفی 60 دلار حق بیمه (پریمیوم) عرضه شده بود و نهایتا با قیمت منفی 80 دلار حق بیمه معامله شد. همچنین محموله هزار تنی گازوئیل دیگری به مقصد افغانستان و از مبدا انبار نفت ساری با حداکثر قیمت پایه منفی 85 دلار حق بیمه عرضه شده بود و نهایتا با همین قیمت نیز معامله شد.

    با این وجود، محموله هزار تنی گازوئیل دیگری به مقصد افغانستان و از مبدا انبار نفت اصفهان با حداکثر قیمت پایه منفی 75 دلار حق بیمه عرضه شده بود، به فروش نرسید زیرا متقاضی خرید این محموله، قیمت منفی 90 دلار حق بیمه را پیشنهاد کرده بود.

    روز سه شنبه هفته جاری نیز قرار است محموله 35 هزار تنی گازوئیل توسط شرکت نفت پالایش لاوان در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شود.

    نگاهی به روند عرضه گازوئیل در بورس انرژی نشان می دهد که عدم توافق بر روی میزان حق بیمه (پریمیوم) بین خریدار و فروشنده، دلیل اصلی عدم موفقیت برخی از عرضه های این فرآورده نفتی در رینگ صادراتی بوده است.

    این گزارش حاکی است بعد از چندین عرضه ناموفق گازوئیل در رینگ صادراتی بورس انرژی، اولین بار روز یازدهم آبان ماه بود که محموله هزار تنی گازوئیل به مقصد افغانستان و از مبدا انبار نفت ساری با قیمت منفی 85 دلار حق بیمه (پریمیوم) در این بورس معامله شد. عرضه گازوئیل صادراتی در بورس انرژی از 12 مهرماه امسال آغاز شده است و این عرضه، مهمترین اقدام وزارت نفت برای استفاده از توان بخش غیردولتی در صادرات این فرآورده نفتی در ماه های اخیر است. این اقدام نه تنها صادرات گازوئیل را افزایش می دهد، فرآیند قیمت‌ گذاری و فروش آن‌ را نیز شفاف می‌کند. در نتیجه، ابهامات موجود درباره رانت موجود در فروش گازوئیل به برخی افراد و شرکت های خاص با هدف صادرات این فرآورده‌ نفتی را از بین می برد و فضای سالم و شفافی برای حضور فعالانه بخش غیردولتی در این بخش فراهم می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها