عصر خودرو

طی ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی ؛

رونق بازار قراضه، به کام کاتد مس شد

عصر بازار- بررسی بازار مس تصفیه شده طی ۸ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که حجم تولید جهانی رشد چندانی نداشت. با این حال، تولید چین و هند رشد قابل توجهی داشت که از اصلی‌ترین دلایل آن می‌توان به دسترس‌پذیری قراضه در سطح جهانی، به‌ویژه در چین اشاره کرد.

رونق بازار قراضه، به کام کاتد مس شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، جهش قیمت مس و نگرانی فعالان بازار چین از ممنوعیت واردات قراضه به این کشور، سبب رونق بیشتر بازار این کالای ضایعاتی شد. این در حالی است که تولید کنسانتره با کاهش 2.2 درصدی همراه بود.

    با در نظر گرفتن آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس  (ICSG)، تولید جهانی مس تصفیه شده طی 8 ماهه نخست سال میلادی جاری نسبت به دوره مشابه از سال 2016، تقریبا بدون تغییر ماند. در این میان، تولید اولیه کاتد (از کانسنگ و کنسانتره مس) افت 1.5 درصدی داشت در حالی که تولید ثانویه کاتد (از قراضه و ضایعات مسی) حدود 10 درصد افزایش یافت.

    صعود قیمت مس از اواخر سال 2016 و جهش آن در تابستان سال 2017، سبب شد که واحدهای ذوب به استفاده از قراضه و ضایعات مسی به عنوان خوراک تمایل بیشتری نشان دهند. از طرفی، اعلام خبر ممنوعیت واردات گروه خاصی از قراضه و ضایعات مسی به چین از ابتدای سال 2019، سبب شد تا واحدهای بازیافت درصدد واردات بیشتر ضایعات مسی باشند.

    با توجه به افزایش واردات قراضه و ضایعات مسی از 2 جنبه افزایش تقاضا و نگرانی بازار از ممنوعیت واردات، دسترس‌پذیری قراضه در چین بیشتر شد. این عامل به صورت دوجانبه سبب افزایش مصرف قراضه و تولید ثانویه کاتد مس شد. بیشترین سهم از رشد تولید جهانی مس تصفیه شده، باز هم در اختیار چین بود به طوری که تولید مس تصفیه شده در چین طی 8 ماهه نخست سال میلادی جاری، رشد 6 درصدی را تجربه کرد. پس از چین، هند با رشد 8 درصدی تولید مس تصفیه شده، سهم قابل توجهی در مجموع تولید جهانی داشت.

    علاوه بر چین و هند، برخی کشورهای اتحادیه اروپا که در سال 2016، به دلیل فعالیت‌های تعمیر و نگهداری در تعطیلی به سر می‌بردند نیز، شاهد افزایش تولید کاتد بودند. با این وجود، رشد تولید مس تصفیه شده در چین، هند و برخی کشورهای اروپایی، با افت حجم تولید کاتد مس کشورهایی نظیر شیلی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا که به‌ترتیب، دومین، سومین و چهارمین کشورهای بزرگ تولیدکننده مس تصفیه شده در جهان هستند، پوشیده شد و نهایتا مجموع تولید جهانی، طی ژانویه تا آگوست سال 2017، تغییر چندانی با دوره مشابه از سال گذشته نداشت. حجم تولید مس تصفیه شده در شیلی که هم به روش ذوبی و هم به روش استخراج حلالی تولید می‌شود، شاهد افت 10 درصدی بود. این رقم برای کشورهای ژاپن و ایالات متحده آمریکا، به‌ترتیب برابر با 3.5 و 9 درصد عنوان شد.

    در بررسی منطقه‌ای تولید مس تصفیه شده، آسیا و اروپا، با افزایش تولید به‌ترتیب به میزان 4.5 و 4 درصد همراه بودند در حالی که آفریقا، آمریکای شمالی و لاتین و اقیانوسیه به میزان 2، 9 و 8 درصد کاهش تولید را تجربه کردند. نمودار 1، آمار تولید جهانی مس تصفیه شده به تفکیک اولیه و ثانویه را برای 8 ماهه نخست سال 2017 با دوره مشابه از سال گذشته مقایسه می‌کند. با توجه به این نمودار، تولید مس تصفیه شده طی 8 ماهه نخست سال جاری، قادر به رشد کافی همراستا با افزایش ظرفیت نبود و در نتیجه، متوسط نرخ بهره‌برداری از ظرفیت جهانی با کاهش 1.4 واحدی از حدود 85.8 درصد به 84.4 درصد رسید. همان‌طور که مشاهده می‌شود، متوسط نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود با رشد همراه بود. این در حالی است که در این مدت، ظرفیت جهانی تولید مس تصفیه شده نیز افزایش سالانه 1.7 درصدی را پشت سر گذاشت

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو