عصر خودرو

رئیس جمهور :

بندر شهید بهشتی چابهار از نظر سیاسی واقتصادی اهمیت زیادی دارد

عصر بازار- رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: بندر شهید بهشتی چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و اتصال کریدور شمال - جنوب به اقیانوس، از نظر سیاسی و اقتصای دارای اهمیت بسیار زیادی است.

بندر شهید بهشتی چابهار از نظر سیاسی واقتصادی اهمیت زیادی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بندر شهید بهشتی چابهار موقعیت و جایگاهی دارد که می تواند کریدور جنوب - شمال را در یک مسیر کوتاه قرار دهد و به اقیانوس متصل کند.
    وی افزود: کریدورهای دیگر کشور جنوب - شمال را به هم متصل می کنند و در خلیج فارس قرار دارند اما این کریدور به دلیل اتصال به اقیانوس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
    وی با تاکید بر اهمیت اقتصادی بندر شهید بهشتی چابهار گفت: از طریق این بندر کالاها در زمان کوتاه تر و با قیمت مناسب تر در اختیار کشورهای همسایه قرار می گیرد.
    رئیس جمهوری تصریح کرد: این بندر همچنین کشورهای شرقی مانند افغانستان و کشورهای شمالی مانند آسیای میانه را به جنوب و اقیانوس متصل می کند.
    روحانی بیان کرد: این بندر همچنین از نظر سیاسی دارای اهمیت فراوان است به این دلیل که روابط ایران با کشورهای شرقی و شمالی و حتی اروپایی در آینده متصل می کند که این مساله می تواند از لحاظ سیاسی برای کشور بسیار حائز اهمیت باشد.
    وی گفت: بندر شهید بهشتی چابهار علاوه بر کشور در مجموع برای خود استان سیستان و بلوچستان هم حائز اهمیت است مخصوصا اتصال این بندر از طریق خط ریلی به راه آهن سراسری می تواند موقعیت ممتازتری برای آن باشد.
    وی افزود: امروز در قالب فاز نخست بندر شهید بهشتی پنج پست اسکله افتتاح و بیش از 200 هکتار هم زمین استحصال شده است.
    رئیس جمهوری ادامه داد: پسکرانه ها و انبارهایی که در حال آماده سازی هستند می تواند برای مردم ایران به ویژه سیستان و بلوچستان اشتغالزا باشد.
    روحانی گفت: خوشحالیم نخستین فاز بندر شهید بهشتی افتتاح شده و امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم فازهای بعدی را ادامه دهیم تا روزی آنها را نیز افتتاح و ظرفیت این بندر را به 80 میلیون تن برسانیم.
     طرح نخست بندر شهید بهشتی چابهار که امروز به دست رئیس جمهوری افتتاح شد شامل اجرای موج شکن و دایک بیرونی، لایروبی حدود 15.8 میلیون متر مکعب، احیای حدود 203 هکتار، ساخت 2 پست اسکله کانتینری به طول 720 متر، سه پست اسکله چند منظوره به طول 684 متر با ظرفیت کشتی های 50 تا 100 هزار تن، ایجاد ترمینال های کانتینری و چند منظوره به وسعت حدود 64 هکتار و تامین 16 دستگاه جرثقیل کانتینری و محوطه ای بوده است.
    ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست هشت و نیم میلیون تن است که برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از هزار میلیون دلار اعتبار هزینه شده است.
    بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ( حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
    روحانی و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم روز شنبه وارد منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شدند و بعد از دیدار با مردم منطقه سیستان و شرکت در نشست های مختلف و افتتاح طرح ها در زاهدان، شب گذشته وارد چابهار شدند و امروز فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.
    در این سفر وزیران از جمله نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و ارتباطات در کنار رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کنند.

    برچسب ها