عصر خودرو

افزایش صادرات میعانات گازی پارس جنوبی

عصر بازار- مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۴۲ تن میعانات گازی در آبان ماه امسال به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۹۷ دلار از پارس جنوبی به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن و ارزش ۴ درصد رشد را نشان می دهد.

افزایش صادرات میعانات گازی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «احمد پورحیدر» درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پارس جنوبی، بیان داشت: در آبان ماه، یک میلیون و 245 هزار و 239 تن کالای غیرنفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش افزون بر 594 میلیون و 498 هزار و 393 دلار به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن یک درصد و از نظر ارزش 33 درصد افزایش داشته است .
    مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: در مجموع مدت یاد شده بیش از 2 میلیون و 531 هزار و 81 تن کالا شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی اتیلن، گوگرد، اوره، استایرن، آمونیاک و ... به ارزش یک میلیارد و 98 میلیون و 908 هزار و 490 دلار به خارج از کشور صادر شده است.
    وی یادآور شد: این مقدار صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 2 درصد و از نظر ارزش 18 درصد افزایش داشته است.
    این مقام مسئول درباره مقصد این کالاهای صادراتی نیز گفت: این کالاها به کشورهای مختلف از جمله چین، ژاپن، ‏کره جنوبی، هند، هنگ کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی و کویت صادر شده است.
    وی اضافه کرد: همچنین در مدت یاد شده، 16 هزار و 250 تن کالا به ارزش 128 میلیون و 479 هزار و 279 دلار به منطقه پارس جنوبی وارد شده که عمده کالاهای وارد شده مربوط به تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده در پتروشیمی ها و فازهای گازی عسلویه بوده است.
     میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
    ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
    تولید گاز از 10 فاز نخست پارس جنوبی در سال 1392، نزدیک به 285 میلیون متر مکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
    میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (SPM) مستقر در سواحل عسلویه و سایر محصولات از جمله پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی، صادر می شود.

    برچسب ها