عصر خودرو

امضا قرارداد تولید ۴۵۰دستگاه واگن مسافری بین ایران و کره‌جنوبی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو

عصر بازار- قرارداد ساخت ۴۵۰ واگن ریل‌باس میان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای متشکل از شرکت ایریکو و هیوندای روتم در حضور وزیر راه و شهرسازی منعقد شد.

امضا قرارداد تولید ۴۵۰دستگاه واگن مسافری بین ایران و کره‌جنوبی به ارزش ۷۲۰ میلیون یورو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین ،  قرارداد ساخت 450 دستگاه ریل باس از شرکت هیوندای روتم کره جنوبی که توسط شرکت ایریکو در کشور تولید خواهد شد، امروز 11 آذر 96 در حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، میان شرکت راه‌آهن، شرکت هیوندای روتم و شرکت ایریکو منعقد شد.

    عباس آخوندی ضمن خیرمقدم به هیئت کره‌ای حاضر در این مراسم اظهار داشت: امروز قرارداد بسیار مهمی توسط شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای ساخت 450 دستگاه واگن ریل‌باس حومه‌ای به ارزش 720 میلیون یورو به امضا می‌رسد.

    وی افزود: این قرارداد با مشارکت شرکت هیوندای رتم- کره جنوبی و شرکت ایریکو ایران به مرحله اجرا می‌رسد.

    وزیر راه و شهرسازی دوره اجرای قرارداد را 6.5 سال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 100 دستگاه واگن ریل باس در شبکه فعال است.

    آخوندی با اشاره به قرارداد قبلی میان شرکت راه‌آهن و هیوندای روتم خاطرنشان کرد: قرارداد قبلی شامل 150 دستگاه ریل باس بود که 50 دستگاه دیگر در دست ساخت است که به ناوگان کشور اضافه خواهد شد. اما 450 دستگاهی که امروز قرارداد آن منعقد می‌شود بدان معنی است که در پایان دوره قرارداد 600 واگن ریل باس خودکشش حومه‌ای را به طور فعال در شبکه ریلی خواهیم داشت.

    وی تصریح کرد: این گام بسیار بزرگ در جهت اجرای برنامه ششم است که توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار آن قرار گرفته است.

    این عضو کابینه دولت دوازدهم با توجه به نزدیک شدن به آغاز فصل زمستان گفت: در این دوره با پدیده وارونگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی مواجه می‌شویم که به‌طورقطع یکی از اقدامات زیربنایی برای رفع مسائل زیست‌محیطی در کلان‌شهرها این است که بتوانیم بخشی از سهم حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای شخصی بخش اعظم آن را شامل می‌شوند را روی ریل منتقل کنیم.

    آخوندی افزود: با این اقدام ظرفیت سالانه 70 میلیون مسافر نشسته برای ما فراهم خواهد شد. البته باید در نظر داشت که در زمان پیک سیر قطارهای حومه‌ای و مترو شهری ظرفیت ایستاده نیز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بیشتری جابجا خواهند شد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیت‌های این قرارداد یادآور شد: این قرارداد علاوه بر اینکه منجر به ورود فناوری جدید به کشور می‌شود، اشتغال قابل‌توجهی نیز ایجاد می‌کند به‌طوری‌که در دوره تولید 1000 نفر به‌طور مستقیم، 1700 نفر به‌طور غیرمستقیم و 2000 نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال ایجاد می‌شود.

    وی اظهار داشت: امیدوارم با اجرای این قرارداد یک گام بسیار بزرگ در جهت تحول در حوزه حمل‌ونقل مسافری و حومه‌ای و گام عملیاتی برای انتقال مسافر از جاده به ریل برداشته شود. همچنین امیدوارم این اتفاق برای مردم ایران مبارک باشد و بتوان تا انتهای قرارداد کل آن اجرا شود.

    آخوندی اضافه کرد: البته بعد از امضا قرارداد، باید سایر مقررات اداری و اخذ مصوبه‌های لازم در مجاری خود پیگیری شود.

    برچسب ها