عصر خودرو

باز شدن دروازه های ورود ایران به بازار LNG

عصر بازار- یکی از دروازه های ایران برای ورود به بازار LNG عمان است که قرار است با آغاز پروژه صادرات گاز از ایران به این کشور، گاز مورد نیازعمده ظرفیت کارخانه‌های LNG عمان تامین شود.

باز شدن دروازه های ورود ایران به بازار LNG
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، در برنامه ای که بیژن زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ارائه کرد ذکر شده بود که صادرات گاز به عمان از سال 1397 و با 10 میلیون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که این حجم در سال‌های 1398 و 1399 به 25 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

    برنامه ریزی مذکور درحالی از سوی زنگنه اعلام شد که به نظر می رسد قدم های نخست برای تحقق آن برداشته شد و زنگنه  در وین و در حاشیه اجلاس 173 اوپک، از امضای موافقتنامه‌ای (MMO) با محمدبن حمد الرحمی وزیر نفت عمان خبر داد و گفت: روز پنجشنبه موافقت‌نامه ای با وزیر عمانی امضا کردیم که فکر می‌کنم کار (پروژه صادرات گاز) را بسیار تسریع کند که براساس آن، کارشناسان دو طرف، در یکماه آینده، چند موضوع را مشخص کرده و به اجلاس وزرا در اوایل سال 2018می‌آورند.

    زنگنه با بیان اینکه تعیین حجم گاز صادراتی، چگونگی ساخت خط لوله، نحوه فاینانس پروژه از جمله مواردی است که کارشناسان باید به سرعت آن را روشن کنند، افزود: طرف عمانی می‌پذیرد که مالیات و عوارض نگیرد. قرار است ایران، گاز مورد نیاز عمده ظرفیت کارخانه‌های LNG عمان را تامین کند.

    بر اساس این گزارش، یکی از محورهای مذاکرات سیاسی و اقتصادی بین ایران و عمان طی سال‌های اخیر طرح صادرات گاز به عمان، استفاده از ظرفیت خالی صنعت LNG این کشور و نهایتا صادرات گاز مایع ایران از طریق عمان به بازارهای جهانی بود. اگرچه قدمت مذاکرات گازی بین این دو کشور به سال‌های قبل بازمی‌گردد، صحبت‌های جدی‌تر در این زمینه با برگزاری GECF در تهران،حدود سه سال گذشته، از سر گرفته شد، زمانی که ایران اعلام کرد برنامه‌هایی برای صادرات گاز به عمان و تبدیل آن به ال ان جی و سپس صادرات مجدد دارد.

    اواسط زمستان سال گذشته زنگنه پس از مذاکرات میان هئیت‌های متشکل از مسئولان و مدیران وزارت نفت ایران و عمان در یک نشست خبری مشترک با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان با اشاره به ادامه فرآیند فعالیت‌های رو به جلو مربوط به پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، گفت: نقشه برداری در آب‌های عمیق که ظرف چند ماه آینده و تا 10 اسفندماه 95 تمام می شود و  پس از آن ما وارد مرحله رفتن به مناقصه می‌شویم.

    به گفته وی، شرکت های خارجی علاقه مند به مشارکت در احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و موضوع بازاریابی گاز از جمله شرکت توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل، میتسوئی ژاپن، کوگس کره جنوبی و یونیپر آلمان در جمع هئیت‌های ایرانی و عمانی گزارش‌ها و توضیحاتی ارائه دادند در نتیجه پرسش‌هایی مطرح و مواضع ما روشن شد.

    وزیر نفت اظهار کرد: سند امضا شده، موافقتنامه‌ای میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان بود، با توجه به پایان مهلت این سند با امضای دوباره این چارچوب توافق (Frame work Agreement) تمدید شد.کارهای زیادی در حال انجام است، یکی از تصمیم‌ها این است که گاز ایران در بخشی از ظرفیت عمان ال ان جی به گاز طبیعی مایع شده تبدیل شود و آنها ال‌ان‌جی را برای فروش و صادرات به ما تحویل دهند.روش انجام کار احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان تا پایان فوریه میان دو کشور نهایی می‌شود، پیشنهادهای متعددی مطرح شده است و ما گزارش‌ها را دریافت کردیم قرار شده است ما پیشنهادهایی آقای الرمحی را باید بررسی و تا پایان ماه میلادی فوریه نهایی کنیم.من فکر می کنم پروژه صادرات گاز ایران به عمان نیاز به یک میلیارد و ٢۰۰ میلیون دلاری سرمایه گذاری داشته باشد که این برآورد با درنظر گرفتن عبور از آب‌های عمیق است.

    برچسب ها