عصر خودرو

ونزوئلا بهترین خریدار نفتش را از دست می‌دهد

عصر بازار- رییس جمهور ونزوئلا هفته گذشته اعلام کرد شرکت PDVSA قصد دارد به تلافی تحریم‌های مالی آمریکا، صادرات نفت به این کشور را متوقف کند.

ونزوئلا بهترین خریدار نفتش را از دست می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه آمریکا یکی از بزرگترین مشتریان دست به نقد ونزوئلا به شمار می‌رود، این امر بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد. چین نیز بزرگترین مشتری PDVSA در آسیا است اما ونزوئلا از صادرات نفت برای پرداخت بدهی عظیم خود به چین استفاده می‌کند.

    طبق آمار شرکت "کلیپردیتا"، واردات نفت ونزوئلا از سوی آمریکا در سال‌های اخیر ثابت بوده و به 773 هزار بشکه در روز در سال 2014، 792 هزار بشکه در روز در سال 2015 و 754 هزار بشکه در روز در سال 2016 رسیده است. روند ثابت صادرات منطقی به نظر می‌رسد نه به دلیل حضور پالایشگاه‌های سیتگو در منطقه گلف کاست آمریکا، بلکه به دلیل اینکه پالایشگاه‌های گلف کاست برای پالایش نفت سنگینی که ونزوئلا تولید می‌کنند، تجهیز شده‌اند. مسافت نزدیک نیز عامل کلیدی موثر دیگری بوده است.

    با این‌همه میزان صادرات امسال کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و با حدود 20 درصد کاهش، به 629 هزار بشکه در روز رسیده است که پایین میانگین سه ساله است. میزان واردات نفت ونزوئلا به آمریکا پس از اینکه در پنج ماه نخست امسال نسبتا معمولی بود، روند کاهشی پیدا کرد و در نوامبر به پایین 500 هزار بشکه در روز رسید.

    این کاهش صادرات، نتیجه کاهش تولید ونزوئلا بوده که اکنون به پایین دو میلیون بشکه در روز – نزدیک به پایین‌ترین رکورد سه دهه اخیر – رسیده است. همچنین ناشی از توقف خرید پالایشگاه‌های آمریکایی مانند PBF Energy از شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا به دلیل کیفیت نفت و مشکلات اعتباری بوده است.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، همچنانکه واردات نفت آمریکا از ونزوئلا کاهش پیدا می‌کند، شرکت PDVSA تلاش می‌کند تولید خود را به مشتریان دیگر عرضه کند. تحویل نفت به دو پالایشگاه در لیک چارلز و کورپوس کریستی در نوامبر به 38 هزار بشکه در روز کاهش یافت که در مقایسه با میانگین بیش از 200 هزار بشکه در روز در سه سال گذشته، پایین‌ترین رکورد ثبت شده بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو