عصر خودرو

رشد ۱۰ درصدی تولید انرژی نیروگاه ‌های برق آبی

عصر بازار- تکیه بر دستاوردهای تولید داخلی و خوداتکایی از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گفته «فربد استیری» مدیر مرکز مدیریت نیروگاه ‌های برق ‌آبی شرکت مدیریت منابع آب از ابتدای سال تاکنون نیروگاه ‌های برق آبی بیش از ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی داشته‌ اند که این میزان تولید انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

رشد ۱۰ درصدی تولید انرژی نیروگاه ‌های برق آبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در کنار توسعه بهره وری نیروگاه ‌های برق آبی، نقش سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل در اشتغالزایی، طرح مقابله با قاچاق قطعات خودرو و رشد حجم تجارت خارجی ایران نمایانگر تحقق و عملیاتی شدن بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی است.
    این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل رسانه ها در یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده است.

    ** نیروگاه‌های جدید برق آبی کشور و اقتصاد مقاومتی
    یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر دستاوردهای تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. در همین زمینه «فربد استیری» مدیر مرکز مدیریت نیروگاه ‌های برق ‌آبی شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون نیروگاه ‌های برق آبی بیش از 12 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی داشته‌ اند، گفت: این میزان تولید انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 10 درصدی داشته است.
    وی ظرفیت منصوبه نیروگاه ‌های برق‌ آبی کشور را 11 هزار و 874 مگاوات دانست و گفت: برنامه ریزی صورت گرفته حداکثر توان نیروگاه‌ های برق آبی برای پیک تابستان امسال به کار گرفته شده بود و واحدهای مجموعه در این مقطع زمانی از ضریب آمادگی 100 درصدی برخوردار بودند.
    استیری درباره نیروگاه‌های جدید برق آبی کشور نیز گفت: بر اساس طرح‌ های اقتصاد مقاومتی 420 مگاوات ظرفیت جدید اعلام شده است که بتوانیم تا پایان سال وارد مدار بهره ‌برداری کنیم. مدیر نیروگاه ‌های برق‌ آبی، عملیاتی شدن نیروگاه های جدید برق آبی را در گرو تضمین و تامین نقدینگی به هنگام دانست و افزود: در تلاش هستیم تا با تامین به موقع منابع مالی بتوانیم تا پایان سال 420 مگاوات یاد شده را عملیاتی و به ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور اضافه کنیم.

    ** نقش سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل در اشتغالزایی
    بند نخست ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر تامین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است.
    نتایج مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد، یک میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، در مجموع 4.36 (کمتر از 5 نفر ) فرصت شغلی در کل اقتصاد ایجاد می‌کند‌. مرکز پژوهش‌های مجلس در مطالعه‌ای تحت عنوان «محاسبه توان اشتغالزایی زیربخش‌های حمل‌ونقل» به بررسی وضعیت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در صنعت حمل‌ونقل پرداخت‌.
    در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است که در میان شش زیربخش حمل‌ونقل، زیربخش‌های «حمل‌ونقل جاده‌ای» و «انبارداری و خدمات پشتیبان حمل‌ونقل، دارای بیشترین ضریب اشتغالزایی مستقیم و اشتغالزایی کل (مستقیم و غیرمستقیم) هستند‌. توان اشتغالزایی این زیربخش‌ها، از متوسط کل اقتصاد نیز بالاتر بوده و در زمره بخش‌های کاربر قرار می‌گیرند‌.
    افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به افزایش اشتغال در سایر بخش‌های اقتصادی نیز منجر می‌شود‌. بنابراین بخش‌ها از قدرت تحرک‌آفرینی بیشتری در اشتغال و تولید کل اقتصاد برخوردار هستند‌. برای مثال، یک میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، در مجموع 4.36 فرصت شغلی در کل اقتصاد ایجاد می‌کند که 91 درصد آن (3.97 نفر- شغل)، متعلق به همان بخش است‌. در سوی مقابل، یک میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی در مجموع 1.52 فرصت شغلی در اقتصاد ایجاد می‌کند، اما فقط 30 درصد فرصت‌های شغلی متعلق به حمل‌ونقل هوایی است و 70 درصد باقیمانده در سایر بخش‌های اقتصاد ایجاد می‌شود‌.

    ** طرح مقابله با قاچاق قطعات خودرو
    قاچاق کالا از جمله آسیب های بخش بازرگانی داخلی و خارجی کشور است که عوارض نامساعدی در حوزه کسب و کار، تولید، اشتغال داخل و تجارت قانونی بر جای می گذارد. مقابله با این پدیده شوم و سخت جان در اقتصاد ایران، همواره یکی از موضوع های مورد تاکید مسئولان است.
    مقابله با پدیده قاچاق در ابلاغیه سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته است. در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر توجه به ظرفیت ها و تولید ملی تاکید شده است چرا که واردات غیررسمی کالا سبب بی رونقی تولید داخل می شود.
    «مازیار بیگلو» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به نهایی شدن طرح مقابله با قاچاق قطعات خودرو گفت: طرح مبارزه با قاچاق قطعات خودرو با الصاق کد رهگیری نهایی شده و در حال حاضر آماده اجراست. او افزود: با نهایی شدن طرح مقابله با قاچاق قطعات خودرو انتظار می‌رود ظرف هفته‌های آتی طرح الصاق هولوگرام بر روی قطعات پرمصرف وارداتی به صورت پایلوت اجرایی شود.
    وی با توجه به تکمیل اطلاعات ورودی قطعات پرمصرف، تاکید کرد: با الصاق بارکد و هولوگرام بر روی قطعات پیش‌بینی می‌شود در ماه جاری، فاز اول این طرح آغاز شود. بیگلو تصریح کرد: در فاز اول این طرح، نصب هولوگرام بر روی 16 قطعه پرمصرف آغاز خواهد شد و به مرور زمان که مشکلات سیستم مرتفع شود، شاهد توسعه این طرح و اجرای فاز‌های بعدی خواهیم بود.
    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو،خاطرنشان کرد: اجرای این طرح و ردیابی قطعات پرمصرف توسط دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی ‌به مرور حجم قاچاق قطعات کاهش خواهد یافت. کمیته‌ای که برای بررسی و تدوین این طرح که به ریاست وزارت صنعت و معدن تشکیل می‌گردید اما کلیه انجمن‌های تخصصی و نهادهای نظارتی در این فرایند حضور داشتند.

    ** رشد حجم تجارت خارجی ایران
    کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در دوره هفت ماهه نخست سال‌جاری حاکی از رشد تجارت خارجی ایران است. بر اساس آمار گمرک ایران، کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در 8 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد مجموع تجارت خارجی ایران با 4 میلیارد و 486 میلیون دلار افزایش و 8 درصد رشد به 60 میلیارد و 907 میلیون دلار رسید و ارزش صادرات غیرنفتی ایران در آبان ماه سال‌جاری نسبت به مهرماه یک درصد بهبود یافت. بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران در سال‌جاری تا ابتدای آذر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد بزرگ‌تر شده است.
    همچنین در 8 ماهه اول سال‌جاری تشریفات گمرکی 102 میلیون و 381 هزار تن کالا در گمرکات کشور به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 23 میلیون و 569 هزار تن سهم واردات و 78 میلیون و 812 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود. مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به 60 میلیارد و 907 میلیون دلار رسید که این رقم 8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است.
    مجموع تجارت خارجی ایران در 8 ماهه سال گذشته 56 میلیارد و 421 میلیون دلار بود. این گزارش می‌افزاید؛ در هشت ماهه اول سال‌جاری به میزان 32 میلیارد و 419 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17 و 52 صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته 14 و 89صدم درصد بود.

     

    برچسب ها