عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی:

ریسک کاهش نرخ ارز یک مانع ورود سرمایه‌ خارجی به بورس است

عصر بازار: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بتوانیم با مدیریتی منسجم ریسک ناشی از کاهش نرخ ارز را پوشش دهیم شاهد ورود سرمایه خارجی به بورس کشور خواهیم بود.

ریسک کاهش نرخ ارز یک مانع ورود سرمایه‌ خارجی به بورس است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی اسلامی بیدگلی گفت: تعدد شرکت‌ها و تنوع صنایع حاضر در بازار سرمایه کشور در مقایسه با سایر بورس‌های منطقه موجب توجه سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با تنوع‌بخشی به سبد سهام خود در بورس ایران موجب افزایش سودآوری خود شوند.

    اسلامی بیدگلی اضافه کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته بسترسازی خوبی در بورس ایران انجام شده است و در بازار سرمایه شاهد تنوع ابزارها و محصولات در مقایسه با سایر بورس‌های منطقه هستیم.

    وی ادامه داد: چیزی که سرمایه‌گذاران خارجی را در تصمیم‌گیری برای ورود به اقتصاد کشور با تردید مواجه می‌کند ابهام در مقررات جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که با توجه به قدیمی بودن نیاز به بازنگری در مقررات داریم.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت نامناسب شرکت‌های بورسی در سال 94 نیز یکی از ابهامات ورود سرمایه خارجی به بورس کشور است که از بعد ریسک غیر سیستماتیک از دو منظر قابل تامل است که یکی از آنها قدرت سودآوری بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس و دیگری ارزش جایگزینی است.

    اسلامی بیدگلی با اشاره به عملکرد شرکت‌ها در سال 94 و ابهام در رشد قابل پیش‌بینی آنها در سال‌های آینده گفت: این موضوع موجب شده که ارزش ذاتی شرکت‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کند که مصداق آن را در بازار سرمایه شاهد هستیم که ارزش بازار نسبت به سال 92، 30 درصد کاهش یافته است.

    وی افزود: با این وجود و با توجه به نرخ سود بانکی پایین در سایر کشورها سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل نرخ سود بانکی در ایران میل بیشتری برای حضور در اقتصاد ما دارند و کاهش سودآوری بنگاه‌ها به تنهایی نمی‌تواند موجب صرفنظر آنها از حضور در بازار سرمایه کشور باشد.

    این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر بتوانیم در یک برنامه منسجم ریسک ناشی از کاهش نرخ ارز را پوشش دهیم و نوسانات ارزی را کنترل کنیم می‌توانیم به ورود سرمایه‌گذاری خارجی به بورس کشور امیدوار باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها