عصر خودرو

سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به تمدید کاهش تولید اوپک:

احتمالا قیمت نفت در بودجه ۹۷، ۵۵ دلار تعیین شود

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه اراده جدی در سقف تولید و قیمت در بین اعضای اوپک وجود دارد، گفت: پیش بینی می کنم که در قیمت نفت ثبات خوبی را در آینده خواهیم داشت.

احتمالا قیمت نفت در بودجه ۹۷، ۵۵ دلار تعیین شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، اسدالله قره‌خانی ، با اشاره به نشست اخیر اوپک در تمدید کاهش تولید تا پایان سال 2018 اظهار کرد: تصمیمات اوپک نشان می دهد که هنوز جایگاه خاص خود را دارد و می تواند در بازار جهانی نفت اثرگذار باشد.

    وی تصریح کرد: تقریبا در سه دوره‌ای که سقف تولید در اوپک تصویب شده است، نتایج خوبی به دست آمده و با استفاده از تجربیات گذشته هماهنگی و همفکری بین اعضا وجود دارد.

    این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: اینکه به مدت 9 ماه کاهش تولید تمدید می شود، نشان می دهد اراده جدی وجود دارد برای اینکه سقف تولید و قیمت در این اندازه باقی بماند.

    نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس افزود: در این زمینه احتمال وجود داشت که برخی کشورهای غیراوپک بخواهند قیمت نفت را بالا برده و نسبت به تولید و عرضه بیشتر اقدام کنند. به عنوان مثال اگر نفت شل آمریکا به 70 دلار برسد از نظر اقتصاد توجیه پذیر است و ممکن است مانند دفعات قبل چنین اتفاقی رخ دهد.

    وی تصریح کرد: پیش از این اقدام عربستان و همچنین افزایش تولید نفت شل آمریکا به یکباره موجب شد تا قیمت نفت از 110 دلار سقوط آزاد کرده و به 25 و حتی 30  دلار هم برسد و در این شرایط امکان مدیریت وجود نداشت.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: تصمیم دیگری که اتخاذ شد این بود چنانچه با مازاد عرضه مواجه شوند یا قیمت‌ها افزایش ناگهانی داشته و بازار را متلاطم کند، بلافاصله اوپک تصمیم گیری خواهد کرد و اگر می خواهند در همین رِنج قیمت باقی بماند اعضای اوپک، خود مدیریت می کنند نه اینکه عوامل دیگری خارج از اراده اوپک بخواهد تصمیم گیری کند.

    قره‌خانی با تاکید بر اینکه تصمیم اخیر اوپک هم حرکت بسیار خوبی بود، گفت: پیش بینی بنده این است که در آینده در بخش قیمت نفت ثبات خوبی را خواهیم داشت و از زمان تصویب هم قیمت نفت اوپک و برنت دریای شمال تقریبا یکی دو دلار افزایش داشته است.

    وی در پایان اظهار کرد: فکر می کنم قیمت نفت در لایحه بودجه 97 حدود 55 دلار تعیین شود مگر اینکه اتفاقات خاصی مانند مسائل سیاسی یا تولید نفت غیرمتعارف به وجود آید که تعادل را به هم بزند.

    برچسب ها