عصر خودرو

نماینده سابق ایران در اوپک:

عزم اوپک برای مدیریت بازارجهانی نفت جدی است

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که اوپک برای مدیریت بازار جهانی نفت، تصمیم جدی دارد، گفت: پیش بینی می شود که قیمت جهانی نفت در دامنه بشکه ای ۶۰ تا ۷۰ دلار نوسان داشته باشد.

عزم اوپک برای مدیریت بازارجهانی نفت جدی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، وزیران نفت و انرژی 14 کشور عضو اوپک در نشست 173 اوپک که در 30 نوامبر (9 آذر) در وین اتریش برگزار شد، گردهم آمدند تا در مورد مدیریت بازار جهانی نفت و سرنوشت طرح کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای تولید نفت تصمیم گیری کنند که در نهایت با تمدید آن تا پایان سال 2018 موافقت کردند.
    محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تصمیم تولیدکنندگان نفت در نشست 173 اوپک، بیان داشت: اوپک تصمیم جدی دارد تا مازاد نفتی که در سال های گذشته در بازار شکل گرفته بود، خنثی کند.
    وی افزود: تصمیم اوپک برای تمدید طرح کاهش تولید سبب می شود، مازاد عرضه ای که در سال های اخیر، شکل گرفته، از بین رفته و بازار متوازن شود.
    نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که البته نباید انتظار رشد قابل توجه قیمت ها را داشت، اضافه کرد: پیش بینی می شود که قیمت ها در دامنه بشکه ای 60 تا 70 دلار نوسان داشته باشد.
    خطیبی یادآور شد: البته در سال آینده میزان تقاضا حدود یک میلیون بشکه افزایش می یابد که به همان میزان نیز تولید نفت اعضای غیر اوپک بالا می رود و افزایش تقاضا را پوشش می دهد.

    **سود کاهش تولید، بیشتر از مسابقه تصاحب بازار است
    نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به سوالی درباره تصاحب سهم اوپک توسط غیراوپک، گفت: به علت تصمیم اوپک برای تداوم کاهش تولید، بخشی از سهم بازار توسط غیر اوپک، تصاحب خواهد شد، اما منافع طرح کاهش تولید برای تولیدکنندگان اوپک بیشتر از رقابت برای تصاحب بازار است.
    خطیبی اضافه کرد: در سال های گذشته نیز برخی از اعضای اوپک مانند عربستان مسابقه تصاحب بازار را به راه انداختند، اما موفق نبودند، در واقع آنها نه تنها نتوانستند رقبا را از بازار حذف کنند، بلکه درآمدشان نیز کاهش قابل توجهی یافت.
    وی خاطر نشان کرد: به علت راه افتادن مسابقه سهم بازار توسط اعضای اوپک، قیمت نفت از بیش از 100 دلار برای هر بشکه حتی به حدود 20 دلار نیز کاهش یافت.
    خطیبی ادامه داد: بدین ترتیب، زمانی که مسابقه تصاحب بازار، موفقیت چندانی را عاید اوپک نکرد، تصمیم گرفته شد که مدیریت بازار توسط اوپک، اجرا شود.

    ** تداوم سقف 3.790 میلیون بشکه ای تولید نفت ایران
    نماینده سابق ایران در اوپک گفت: با تصمیم اوپک، سقف تعیین شده برای تولید اعضای اوپک، دوباره تمدید شده است، بنابراین، تولید نفت ایران در سقف روزانه سه میلیون و 790 هزار بشکه ادامه می یابد.
    خطیبی ادامه داد: تصمیم مهم دیگر اخذ شده در نشست 173 اوپک، تعیین کردن سقف تولید برای نیجریه و لیبی است.
    وی اضافه کرد: در نشست پیشین اوپک، این 2 کشور به علت وجود بحران های داخلی و کاهش شدید تولید از رعایت سقف تولید معاف شده بودند، اما در نشست 173 تصمیم گرفته شد که میزان تولید آنها در سال 2018 در حد تولید سال 2017 باقی بماند.
    به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت، پیش از آغاز نشست 173 اوپک درباره تناقض توافق اوپک با برنامه افزایش تولید نفت ایران گفته بود: مدت توافق (کاهش تولید نفت) اوپک کوتاه است، اما قراردادهای ایران پیش از سه سال آینده به تولید نمی‌رسند و این دو مورد با هم تضادی ندارند.

    **دلایل رشد قیمت جهانی نفت در ماه های اخیر
    نماینده سابق ایران در اوپک همچنین در پاسخ به ایرنا درباره دلایل رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه های اخیر، گفت: مهم ترین علت رشد قیمت، اجرای سیاست مدیریت عرضه توسط اوپک بوده است.
    خطیبی با بیان اینکه علت دیگر رشد قیمت نفت، روی کار آمدن جمهوری خواهان در آمریکاست، افزود: جمهوری خواهان همواره به دنبال رونق بازار تسلیحات نظامی و نفت هستند، بنابراین انتخاب رئیس جمهوری جمهوری خواه در آمریکا، سبب شده که متحدان این کشور مانند عربستان با سیاست رشد قیمت نفت همراهی کنند.
    وی ادامه داد: البته عربستان و متحدانش در زمان کاهش قیمت نفت، با کاهش شدید درآمد مواجه شده بودند، بنابراین تمایل داشتند که قیمت نفت بهبود بیابد.
    وی درباره تاثیر تنش های سیاسی اخیر در منطقه خاورمیانه بر رشد قیمت نفت نیز بیان داشت: تنش هایی مانند بحران لبنان (استعفای جنجالی سعد حریری) همواره تاثیر کوتاه مدت و گذرا داشته اند.
    در نشست 173 اوپک، اعضای اوپک (شامل الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا، گابن و گینه استوایی) برای کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای تولید نفت در بازه زمانی 9 ماهه تا پایان سال 2018 به اجماع رسیدند.
    همچنین قرار شد که لیبی و نیجریه که از توافق کاهش عرضه معاف هستند از سقف تولید خود در سال 2017 فراتر نروند.
    اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست 30 نوامبر 2016 (10 آذرماه 95) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند.
    10 روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند که در نهایت برای کاهش حدود 600 هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز توافق شد.
    توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه 2017 (دی 1395) اجرایی شد و در نشست 172 این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس 2018 (11 فروردین 97) تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.
    کشورهای روسیه، آذربایجان، بحرین، برونئی دارالسلام، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان و سودان جنوبی کشورهای تولیدکننده غیراوپک هستند که به طرح کاهش تولید نفت پیوسته اند.

    برچسب ها