عصر خودرو

معاون وزیر صنعت؛

مهلت اعتبار ثبت سفارش سه ماهه شد

عصر بازار- رئیس کل سازمان توسعه تجارت علت نوسان تراز تجاری کشور طی ماههای اخیر را کاهش مهلت اعتبار ثبت سفارش از ۶ ماه به سه ماه و مهلت تسویه کارمزدها ظرف ۷۲ ساعت اعلام کرد.

مهلت اعتبار ثبت سفارش سه ماهه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، مجتبی خسروتاج در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران بسترسازی برای صادرات است، گفت: اما سازمانهای دیگر مثل بانکها، استانداردها و گمرکات نیز باید زمینه ساز توسعه صادرات است و صاحبان بنگاهها نیز در این حوزه مهم است.

    وی افزود: در شهریورماه امسال صادرات نسبت به شهریور ٩٥،   معادل٧.١ درصد، در مهرماه امسال نسبت به سال قبل، ٣.٦ درصد و در آبانماه امسال نسبت به سال قبل ٥.٨ درصد رشد داشتیم؛ ولی در ماههای اول سال به دلیل کاهش صادرات غیرنفتی، صادرات رشد تجمیعی نداشته است، البته واردات در هشت ماهه امسال به ٣٢.٥ میلیارد دلار رسیده و محمدودیت تجاری به دلیل آن است که بتوانیم تراز تجاری را مثبت کنیم.

    به گفته خسروتاج، برخی حوادث پتروشیمی، کاهش شدید تولید را برای برخی از محصولات رقم زده است؛ در بخش شوینده ها نیز رشد صادرات ٣ درصد رشد، محصولات پلیمری رشد خوبی را تجربه کرده است. این در حالی است که در بخش محصولات فولادی نیز رشد ٤١ درصدی صادرات ثبت شده ولی در بخش کشاورزی در پسته ٣٥ درصد و در کشمش 20 درصد کاهش صادرات داشته ایم.

    رئیس کل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در این مدت رشد صادرات به قطر را شاهد هستیم که به 140 میلیون دلار رسیده است و امیدواریم با مجموعه تدابیر پیش رو، رشد مجموع صادرات را شاهد باشیم و در واردات نیز با ابزارهای مرسوم بتوانیم تراز تجاری را بهبود بخشیم.

    دلایل نوسان تراز تجاری طی ماههای اخیر

    خسروتاج با بیان اینکه در گذشته مجوز ثبت سفارش شش ماه مهلت داشت، گفت: طی بخشنامه ای که ابلاغ شده، از هفته گذشته حداکثر دوره ثبت سفارش 90 روز شده است. این در حالی است که کارمزدها هم باید حداکثر ظرف ٧٢ ساعت از زمان تکمیل مدارک پرداخت شود.

    وی ادامه داد: همانطور که در ٨ ماهه، هر ماه افزایش صادرات را تجربه کردیم، در واردات نیز نظام ثبت سفارش را تعبیه کرده ایم که هر کسی واردات را صورت دهد باید ثبت سفارش کند و به این طریق میزان واردات را کنترل خواهیم کرد.

    رقم واردات خودرو بالا است

    خسروتاج در پاسخ به سوالی در خصوص واردات خودرو و دستورالعمل ثبت سفارش آن با توجه به محدودیت های تعریف شده بر روی سامانه ثبتارش، تصریح کرد: در هشت ماهه ابتدای امسال حدود ٥٤ هزار دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و 460 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به واردات ٤٥ هزار دستگاه خودروی وارد شده در سال قبل، رقم بالایی است. 

    وی افزود: آیین نامه جدید ثبت سفارش خودرو به دولت تقدیم شده ولی با توجه به بررسی بودجه ٩٧ به نظر می رسد که بررسی آن به بعد از بودجه موکول شود؛ در دستورالعمل تلاش شده که بتوان از خودروسازان خارجی که با تولیدکنندگان قطعه و خودروی تولید داخلی حمایت کرد؛ به این ترتیب از خودروسازان خارجی که همکاری بیشتری با تولیدکنندگان داخلی دارند، حمایت بیشتری خواهیم کرد.

    برچسب ها