عصر خودرو

نقطه ضعف کشنده نفت آمریکا

عصر بازار- تولید نفت خام آمریکا دوباره روند رو به رشد پیدا کرده و صادرات نفت آمریکایی به رکورد بالایی رسیده است.

نقطه ضعف کشنده نفت آمریکا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اما عمده تولید نفت آمریکا، نفت شیل سبک است. به گفته بیل بارنس، مدیر شرکت مشاوره انرژی "پیسگاه پارتنرز"، صادرات نفت آمریکا به خصوص نفت شیرین فوق سبک ممکن است سال آینده با محدودیت تقاضا روبرو شود.

    انتظار می‌رود تولید نفت در آمریکا سال میلادی آینده به رکورد 9.9 میلیون بشکه در روز بالغ شود. صادرات نفت آمریکا در هفته‌های اخیر رکوردشکنی کرد و برای نخستین در 27 اکتبر از مرز 2 میلیون بشکه در روز عبور کرد.

    طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سال گذشته 51 درصد از 8.4 میلیون بشکه در روز نفت خامی که در 48 ایالت آمریکا تولید شد، نفت سبک با چگالی 40.1 ای پی آی بود. هر چه درجه ای پی آی بالاتر رود، نفت سبک‌تر خواهد بود. عمده تولید نفت 48 ایالت چگالی 30.1 ای پی آی یا بالاتر داشت.

    با وجود اختلاف قیمت قابل توجهی که نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نسبت به برنت در ماه‌های اخیر داشته، صادرات آمریکا به رکورد بالایی رسیده است.

    با این‌همه به گفته بارنس، عوامل عرضه و تقاضای متعددی وجود دارد که ممکن است تمایل خریداران برای واردات نفت فوق سبک آمریکا را کمتر کند.

    یکی از این دلایل، لیبی و نیجریه است که دو عضو اوپک هستند اما از شرکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند و به تدریج تولیدشان را که به دلیل ناآرامی داخلی بی‌ثبات بود افزایش داده‌اند و گریدهای نفت شیرین سبک خود را به پالایشگاه‌ها صادر می‌کنند.

    همچنین مصرف تولیدات نفت مختلف خارج از آمریکا، چگالی متوسط نفت مانند گریدهای عرب لایت، نفت سبک ایران و اورال روسیه را می‌طلبد در حالی که چگالی گرید ایگل فورد 48 ای پی آی است.

    آمار واردات درباره فروش نفت خام آمریکا در برخی از بازارهای آسیایی نشان می‌دهد که به عنوان نمونه ژاپن و هند بدنبال نفت فوق سبک از آمریکا نیستند. واردات نفت خام ژاپن از آمریکا میانگین چگالی 36.9 ای پی آی را داشته است. هند به نوبه خود اخیرا نفت وست تگزاس اینترمدیت و ساوترن گرین کانیون را وارد کرده که به ترتیب چگالی 40 و 28 ای پی آی را داشته‌اند.

    به گفته بارنس، با صادرات گریدهای سنگین‌تر، نفت فوق سبک بیشتری وارد سیستم پالایش یا مخازن نفت آمریکا می‌شود در حالیکه پالایشگاه‌ها محدودیت‌های فنی برای فرآوری نفت فوق سبک دارند، بسیاری از بشکه‌های تولید شده ممکن است از مخازن سردربیاورند. ذخایر نفت آمریکا سبک‌تر می‌شود در حالیکه گریدهای متوسط و سنگین‌تر صادر می‌شوند.

    اگرچه پالایشگاه‌ها برای فراوری نفت فوق سبک آمریکا در میان مدت وفق خواهند یافت اما در کوتاه مدت بازار به دلیل محدودیت توانایی آنها برای فرآوری گریدهای سبک‌تر، محدود خواهد شد. بازار نفت فوق سبک سال آینده همچنان شاهد اشباع خواهد بود که اختلاف قیمت میان نفت شیرین و ترش را محدود خواهد کرد و باعث ارزانتر ماندن وست تگزاس اینترمدیت نسبت به برنت می‌شود.

    برچسب ها