عصر خودرو

چالش‌های جدید عربستان در اوپک چیست؟

عصر بازار- اوپک به توافق کاهش تولید نفت در بازار پایبند خواهد بود.

چالش‌های جدید عربستان در اوپک چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین ، اعضای این کارتل با کشورهای تولیدکننده دیگر مشمول روسیه روز گذشته برای تمدید توافق کاهش تولید نفت در بازار تا پایان سال 2018 به نتیجه رسیدند.

    عربستان سعودی، رییس دوره ای اوپک تاکید بر این داشت که توافق را مجدد برای 9 ماه دیگر تمدید کند تا ذخایر نفتی کاهش پیدا کند. وزیر انرژی این کشور، خالد الفالح در نشست خبری جلسه وین گفت: «تلاش ما بر این است که ذخایر نفتی را به اندازه گذشته برسانیم.»

    شاخص نفت خام آمریکا در روز پنج شنبه روندی نزولی به خود گرفت و از بشکه ای 58 دلار، به 56 دلار و 50 سنت کاهش پیدا کرد. پس از تمدید توافق، نفت خام آمریکا با قیمت 57 دلار و 30 سنت در بازار معامله شد.

    هلیما کرافت، رئیس استراتژی کالاها در بازار RBC اعلام کرد که این توافق «موفق» و «بسیار سازنده» بوده است.

    اعضای اوپک برای اولین بار در سال 2016 برای کاهش تولید نفت در بازار به توافق رسیدند. برنامه بر این بود که این توافق تا ماه مارچ سال 2018 ادامه پیدا کند. 

    آمارها توسط مجمع بین المللی انرژی و اوپک نشان می دهد که به طور کلی کشورها به این توافق پایبند بودند و نشانه هایی از موفقیت این توافق در بازار دیده می شود.

    مجمع بین المللی انرژی در گزارش ماه گذشته خود نوشته بود: «به منظور تثبیت بازار، کارها موفقیت آمیزی صورت گرفته است، اما برای ایجاد این موفقیت در سال 2018 نیاز به نظم و انضباط بیشتر خواهد داشت.

    قیمت ها نسبت به پایین ترین قیمت نفت سال 2016 بیش از دو برابر شده است. کرافت می گوید توافق روز پنج شنبه نیز بیشتر به افزایش قیمت نفت در بازار کمک خواهد کرد. کشورهای لیبی و نیجریه که تاکنون در این توافق مستثنی شده بودند، آغاز به همکاری کردند.

    چالش جدید عربستان این است که کشورها با اولویت های متفاوت را بتواند برای همکاری کنارهم نگه دارد.

    برچسب ها