عصر خودرو

نروژی‌ها در قافله توسعه تجدیدپذیرهای ایران

عصر بازار- توسعه تجدیدپذیرها که یکی از اهداف اصلی وزارت نیرو تعریف شده مخاطب‌های خارجی و داخلی متعددی را به خود جلب کرده که این مساله به دلیل وجود پتانسیل‌های بالای این انرژی در ایران است. این بار نیز شرکت‌های نروژی در صف اول سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرهای ایران ایستاده‌اند.

نروژی‌ها در قافله توسعه تجدیدپذیرهای ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، براساس برنامه ششم توسعه، ایران باید تا پنج سال آینده ظرفیت نصب شده انرژی های نو در کشور را به حدود 5000 مگاوات برساند در همین زمینه نیز مکانیزم های ساده و البته جذابی برای جذب سرمایه گذاری خارجی پیش بینی شده است.

    از ابتدای سال گذشته تاکنون ساخت حدود 2000  مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور با بخش خصوصی منعقد شده که برای حضور شرکت های خارجی در توسعه تجدید پذیر ها پیش شرط هایی در نظر گرفته شده که از جمله این پیش شرط ها پیدا کردن یک شریک داخلی است.

    همچنین استفاده از تجهیزات ساخت داخل و یا اقدام شرکت های خارجی برای ساخت بخشی از تجهیزات در داخل کشور می‌تواند در نوع و نرخ های خرید تضمینی و نرخ تعرفه ها بسیار موثر باشد.

    علاوه بر این این امر می تواند در تعیین مدل بیزنس شرکت ها و نوع قراردادهای و نرخ های تضمینی برای 20 سال آتی بسیار موثر باشد.در همین راستا نیز سازمان ملل نیز در چارچوب تغییرات اقلیمی حمایت هایی را برای توسعه انرژی های نو در برخی از کشورها پیش بینی کرده که شرکت ها نروژی نیز می توانند از این امتیازات در ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف بهره مند شوند.

    بر اساس آخرین خبرها آن مقرر شده است مقدمات سرمایه‌گذاری برای ساخت 380 مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی توسط نروژی ها در کشور فراهم شود. همچنین قرارداد ساخت یک نیروگاه خورشیدی 180 مگاواتی در کشور منعقد شده است و شرکت نروژی اعلام آمادگی کرده که ظرفیت این پروژه را به حدود 2 گیگاوات نیز برساند.

    شرکت نوشک ویند انرژی نروژی تا کنون نیروگاه های متعددی در نروژ، تانزانیا و روسیه به ظرفیت 730 مگاوات اجرا کرده که یا به بهره برداری رسیده اند و یا در حال اجرا هستند و به نظر می‌رسد که این شرکت پتانسیل بالایی در توسعه تجدیدپذیرها داشته باشد و بتواند نقطه‌های روشنی را در این حوزه در ایران ایجاد کند.

    برچسب ها