عصر خودرو

شاخص سهام بورس چین باز هم کاهش یافت

عصر بازار : به رغم تلاش های دولت چین و ارائه تمهیدات ویژه جهت جلوگیری از روند نزولی شدید بازارهای سهام این کشور، این روند طی دو روز اخیر باز هم ادامه داشت و موجی از نگرانی را در میان سهامداران این کشور ایجاد کرده است.

شاخص سهام بورس چین باز هم کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بازارهای سهام چین بویژه «شانگهای» و «شن جن» که از یک هفته گذشته روند نزولی شدیدی به خود گرفت، زمانی تشدید شد که بیش از 20 شرکت کوچک و بزرگ چینی اعلام کردند، که برنامه خود را به دلیل نوسانات بالای موجود در بازارهای سهام این کشور لغو کرده اند.

    این موضوع حتی باعث شده تا سهامداران عمده و جز در این دو بازار بزرگ از بیم کاهش بیشتر ارزش سهام، اقدام به فروش سهام خود کنند، هر چند برخی ها هم ارزش گذاری آن را متوقف کرده اند تا بازار به حالت عادی بازگردد.

    بر اساس گزارش ها، این موضوع باعث شده تا شاخص اصلی بازار بورس شانگهای، یکی از دو شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار چین طی دو روز گذشته با حدود 6 درصد کاهش به سه هزار و 507 واحد برسد.

    ضمن آنکه ارزش شاخص سهام «شن جن»، یکی دیگر از بازارهای بزرگ و تعیین کننده بورس چین نیز در همین مدت، با شش و 75 صدم درصد کاهش به سه هزار و 663 واحد رسید.

    در حالی که در یک سال گذشته قیمت سهام در چین دائما در حال افزایش بود در یک هفته گذشته به ناگهان ارزش سهام کاهش یافت به گونه ای که بورس های چین نزدیک به 30 درصد ارزش بازار را از اواسط ژوئن (خرداد - تیر) به این طرف از دست دادند.

    ابعاد این کاهش آنقدر بزرگ و گسترده است که مساله بازار سهام و کاهش ارزش آن که سرمایه بسیاری از مردم این کشور را به خود جلب کرده به بحث روز در کشور تبدیل شده است.

    هفته گذشته نیز به دلیل روند نزولی شدید این دو بازار و افت 4 درصدی، بیش از یک هزار شرکت، معامله روی سهام خود را متوقف کرده بودند.

    دولت چین از یک هفته پیش برای متوقف کردن روند سریع کاهش بهای سهام در بازارهای بورس آن کشور تمهیداتی را در نظر گرفت و اعلام کرد که میزان عرضه اولیه سهام را محدود می کند تا از این طریق مانع از افزایش عرضه سهام در بازار و کاهش تقاضا برای سهام موجود شوند.

    عرضه اولیه سهام به معنی فروش سهام شرکت های خصوصی است که برای نخستین بار در بازار سهام عرضه می شود. عرضه اولیه سهام باعث می شود بخشی از پول سرمایه گذاران به جای خرید سهام موجود، برای خرید سهام جدید به کار رود و به این ترتیب، تقاضای موثر برای سهام موجود را کاهش دهد در حالیکه عرضه کل سهام در بازار افزایش یافته است. این وضعیت همچنین کاهش قیمت ها را در پی دارد.

    به منظور بهبود وضعیت آشفته بازار بورس، دولت همچنین به سرمایه گذاران اجازه داده است تا برای خرید سهام، از منابع مالی بانکی کمک بگیرند که پیشتر از سوی این نهاد محدود شده بود.

    کمیسیون نظارت بر صنعت بیمه در چین برای اولین بار گفته است که سهامداران با عجله و شتاب در حال فروختن سهام خود هستند.

    نهاد نظارتی بر شرکت های دولتی چین هم در گزارشی اعلام کرد که به این شرکت ها توصیه شده از فروش سهام خود خودداری کنند و در مقابل سهام بیشتری را برای کمک به ثبات بازار خریداری کنند.

    این نهاد یادآور شده است سرمایه بیشتری در اختیار کارگزاران قرار خواهد داد تا به خرید سهام بپردازند.

    کارشناسان اقتصادی معتقدند، سیاست در پیش گرفته شده از سوی دولت دارای اثرات مثبتی است و می تواند بار دیگر اعتماد را برای مردم به ارمغان بیاورد.

    گزارش ها همچنین از تحت تاثیر قرار گرفتن بازار بورس هنگ کنگ از وضعیت روند نزولی سهام در بازارهای «شانگهای» و «شن جن» چین حکایت دارد.

    هنگ کنگ شهری است جزیره ای در چین که هم اکنون به مرکزی مهم و اصلی در امور مالی جهان تبدیل شده است.

    این منطقه خودمختار که بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد، از مهمترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می رود.

    برچسب ها