عصر خودرو

معاون اقتصادی وزیر کشاورزی:

عرضه محصولات کشاورزی طی ٢سال آینده در بورس کالا شتاب می گیرد

عصر بازار- معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و در بخش قیمت های تضمینی الزام داریم که با روش‌های جدیدی محصولات کشاورزی را خرید و عرضه کنیم که یکی از این روش‌ها ارائه کالاها در بورس کالای کشاورزی است.

عرضه محصولات کشاورزی طی ٢سال آینده در بورس کالا شتاب می گیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،  عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با ایلنا، در خصوص عرضه محصولات در بورس کالا گفت: در قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و در بخش قیمت های تضمینی الزام داریم که با روش‌های جدیدی محصولات کشاورزی را خرید و عرضه کنیم که یکی از این روش ها ارائه کالاها در بورس کالای کشاورزی است؛ لذا وزارتخانه با این امر موافق است و هرچه قدر بتوانیم عرضه کالاهای کشاورزی را در بورس کالا گسترش دهیم بهتر است.

    وی افزود: بورس کالا روش کارآمدی است و به شفافیت کمک می کند. ما امیدواریم زیرساخت های آن در کشور بیش از گذشته آماده شود و تولیدکنندگان و کشاورزان برای ارائه محصولات از لحاظ ذهنی آمادگی بیشتری پیدا کنند تا طی دوسال آینده شتاب بیشتری دراین زمینه داشته باشیم.

    واردات گندم ممنوع است

    بخشنده در خصوص واردات محصولات استراتژیک به کشور اظهار کرد: واردات و صادرات محصولات کشاورزی استراتژیک زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و با امضای شخص آقای حجتی این کار انجام می شود. هیچ ارگان و کارگروهی در این زمینه دخالت نمی‌کند. واردات گندم ممنوع است. هیچ کس اجازه واردات این محصول را ندارد. در این دو سال در بحث گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در حال حاضر بیش از 12 میلیون تن گندم در انبارها ذخیره داریم ونیازی به واردات این محصول نیست.

    وی افزود: خوشبختانه کشت پاییزه در مناطق مختلف کشور انجام شده و برای کشت سال جاری در مجموع اراضی آبی و دیم که حدود 5میلیون و 900 هزار هکتار است همه تدابیر لازم را اتخاذ کرده ایم. بیش از یک میلیون تن کود شیمیایی، کود فسفره، کود اوره، کود پتاسه و همچنین نزدیک به 500هزار تن بذر گواهی شده در انبارها وجود دارد که بین انبارهای استان ها توزیع کرده‌ایم.

    بخشنده در ادامه تصریح کرد: سموم مورد نیاز کشاورزان اعم از علف کش ها و آفت کش ها تامین شده است. در زمینه ماشین آلات هم تراکتور و دنباله بندها به اندازه کافی و بیش از نیاز کشاورزان تامین شده است. پیش بینی می کنیم در صورت بارش های خوب برای سال جاری، کشت خوبی در محصولات پاییزه به خصوص در کشت گندم پاییزه، جو، کلزا و چغندر قند خواهیم داشت.

    وی در رابطه با خودکفایی در شکر خاطر نشان کرد: در زمان شروع به کار دولت یازدهم تولید شکر در کشور یک میلیون و 100 هزار تن بود که با برنامه ریزی خوبی که انجام شد و با گسترش کشت چغندر قند پاییزه که مصرف آب کمتری دارد در سال زراعی گذشته به تولید یک میلیون و 640 هزار تن رسیدیم و 500 هزار تن افزایش تولید داشتیم که این مقدار تولید رکورد تولید شکر کشور در 60 سال گذشته است. پیش بینی می کنیم امسال در مقایسه با سال گذشته یک میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم و به بالای 7 میلیون تن تولید چغندر قند برسیم.

    معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اذعان داشت: طبق گزارشات واصله تولید ما در مزارع نیشکر در خوزستان هم بسیار خوب بوده و پیش بینی شده که امسال به تولید بالای یک میلیون و 700 هزار تن خواهیم رسید. کل مصرف شکر کشور 2 میلیون و 100 هزار تن است که با تولید یک میلیون و 700 هزار تن تنها 500 هزار تن کمبود داریم که با برنامه ریزی های انجام شده تا چند سال آینده به خودکفایی خواهیم رسید.

    برچسب ها