عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

ورود نقدینگی به بازار سرمایه، عامل رشد شاخص

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، به دلیل مهار تورم و کاهش نرخ تامین مالی شاهد کنترل بهای تمام شده و هزینه تامین مالی شرکت‌های بورسی هستیم، از این رو با فرض تداوم وضعیت کنونی، امکان رشد منطقی شاخص وجود دارد.

ورود نقدینگی به بازار سرمایه، عامل رشد شاخص
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، علیرضا قدرتی در خصوص روند صعودی شاخص بورس گفت:  نگاهی به صورت مالی شرکت‌ها نشان از بهبود حاشیه سود خالص مجموع شرکت‌های بازار سرمایه دارد،  به طور میانگین حاشیه سود شرکت‌ها از 11.5 درصد به آستانه‌ 17 درصد رسیده است از این رو شاهد هستیم که بازار از ابتدای امسال علیرغم نوسانات مقطعی صعودی بوده است.

    وی افزود:  افزایش اخیر شاخص نیز جدا از روند میان مدت بازار نیست، با انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شاهد عملکرد مناسب گروه‌های بزرگ نظیر فلزات اساسی، معدنی و پالایشی هستیم.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت:  در این گروه‌ها پوشش سود مناسب به همراه رشد معنادار نرخ‌های فروش، امید به تعدیل مثبت سود شرکت‌ها را افزایش داده است و  علت این رشد مناسب را بایستی در وضعیت مناسب قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی، تدبیر دولت در جهت مهار رشد افسارگسیخته‌ نرخ سود سپرده و مهار بازار پول به عنوان رقیب مهم بازار سرمایه، انتظارات بازار مبنی بر افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و فرآورده‌های فرعی در بورس کالای ایران جستجو نمود.

    وی این را هم یادآور شد، همچین کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و فروپاشی سازماندهی مرکزی داعش در سوریه و عراق نیز از جمله عواملی بود که منجر به کاهش ابهام در بازارها و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به آینده شد.

    مدیرعامل سرمایه گذاری سبحان در پاسخ به این سوال که آیا رشد شاخص ادامه دار خواهد بود؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه متغیرهای کلان اقتصادی انتظار تداوم رشد اقتصادی کشور و ثبات نرخ بهره را داریم و بازارهای جهانی نیز چشم‌انداز مثبت و متعادلی دارند، امیدها به وضعیت مناسب بنیادی اقتصاد برقرار است؛  همچنین به دلیل مهار تورم و کاهش نرخ تامین مالی شاهد کنترل بهای تمام شده و هزینه تامین مالی شرکت‌های بورسی هستیم از این رو با فرض تداوم وضعیت کنونی ، امکان رشد منطقی شاخص وجود دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: طی دوره‌های گذشته شاهد افزایش معنادار حجم معاملات در نمادهای شاخص‌ساز نظیر فولاد، فملی، شپنا و امثالهم بودیم،  بدین جهت می‌توان اینگونه استنباط کرد که رشد اخیر بر اساس ورود نقدینگی‌های کلان و پول‌های هوشمند به بازار بوده است.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاهی به ارزش معاملات نیز حاکی از رشد معنادار ورود نقدینگی است؛  به طوری که ارزش روزانه معاملات از حدود 150 میلیارد تومان در روز به بیش از 300 میلیارد تومان رسیده است.

    برچسب ها